Alla inlägg under december 2012

Av wiolettan - 7 december 2012 09:15


Idag ingen feber. Hosta och snuva kvar men jag känner mig betydligt mycket starkare. Det är otroligt så nedsatt orken blir av några dagar med feber och i stillhet. Men, det är bara att ta nya tag och det var det vi gjorde med en morgonpromenad, länge sedan senast.


 

En bild som jag tog vid Tulegatan.

Det första vi fick göra då vi kom ut var och hjälpa en person att få loss sin bil. Han kom varken framåt eller bakåt. Han hade parkerat sin bil på Tulegatan och plogbilen hade varit framme och plogat gatan så bilarna som fanns där hade det kämpigt. Efter ett bra tag fick vi med förenade krafter loss hans bil, ja, det var mest mysingen som jobbade. Ni må tro att den unge mannen var tacksam då han åkte iväg.


Det var inte plogat runt hela Lötsjön heller så en  bra bit blev det att plumsa. Men, frisk luft, tänk så härligt det är, riktigt känner hur det skänker nya krafter.


Ett Bibelord på vägen, även i dag ifrån Psaltaren, denna gång kap.119 vers 105:


"Ditt ord är mina fötters lykta

och ett ljus på min stig"



Av wiolettan - 5 december 2012 08:41


                                               

Bild tagen ifrån vår balkong.  Idag.                           Ifrån det ena rummet.                                           Ifrån vardagsrummet.


Vilket enormt snöoväder. Det är svårt att ta sig fram på vissa ställen, hör jag på radion. Jag har, tyvärr, varit tvungen att vara inomhus i flera dagar, vilket jag tycker är jobbigt. Men är man sjuk så är man. Får ta ett steg i taget.


I går skulle vi ha avslutningsuppträdande i vår lilla sångkör, men jag kunde inte vara med. Enligt mysingen hade allt gått bra och julsångerna som vi hade övat in var populära.


Visst känns det att inte kunna vara i farten, men är det inte större problem så. Problem är ju en del av livet, de är oundvikliga, drabbar oss alla mer eller mindre. Vi vill gärna försöka att lösa dom direkt och uppträder också som om vi kan det. Detta är en vanemässig reaktion, så automatisk så att vi många gånger inte är medveten om det och så blir vi frustrerade. Vår förmåga att lösa allt är begränsad, det gäller att inte bli nedtyngd av detta, utan att be till Gud om hjälp att kunna se vad som verkligen är viktigt, i stället för att försöka ordna upp allt som bekymrar.


Läste i morse Psalm 32 vers 8.

"Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du skall vandra,

giva dig råd och låta mitt öga vaka över dig".




Av wiolettan - 2 december 2012 09:07


Fullt med snö och minus 10 grader och jag har inte kunnat ta någon morgonpromenad. Det är första gången på, ja jag vet inte när, det känns som om jag alltid har vandrat ut före frukost.

     


Denna söndag på första advent har vi två gudstjänster i Centrumkyrkan här i Sundbyberg. En kl.10.00 och en kl. 12.00, detta för att alla som vill ska få tillfälle att komma och lyssna. Tyvärr kan inte jag vara med, har haft hjärtflimmer och inte kunnat sova och är nu som en urvriden trasa.



Låt din nåd mig överskygga, fostra, leda år för år.

Över djupen slå en brygga, där jag trygg och säker går.

Herre kär, du vet, mitt hjärta, lätt från vägen vika kan.

Därför tag i fröjd och smärta med din kärlek själv mig an.






Av wiolettan - 1 december 2012 09:17


Minus sju grader och  lite snö i luften, inga riktiga snöflingor, utan mindre på något sätt. Har det varit som regn hade jag kallat det för duggregn, men nu var det snö och kallt, på vår vanliga morgonpromenad. Så, det blev extra påbyltning med kläder och varma tumvantar, för första gången denna vinter.


 


Annars då. Jo, i dag blir det, får jag hoppas, en lugn lördag. Det har varit lite mycket på senaste tiden så jag har inte ens kunnat komma in här och blogga.


Igår hade vi några goda vänner här, det var trevligt. Det blev mycket med prat och skratt, vilket är nyttigt. Vi är alla intresserade av frågesport också, så vi lyssnade tillsammans på programmen  "Vem vet mest" och "På spåret". Jag tycker att det är så roligt och intressant med tävlingar och avskyr att förlora, vilket jag ofta gör, men jag försöker att inte ge mig, det gäller att kämpa på. Det gäller livet i stort också. Ibland kan allt se så mörkt och jobbigt ut, då måste vi streta lite extra.


"Betänk frimärket.

Det når framgång

genom sin förmåga

att haka fast vid en enda sak

tills det nått målet".






Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards