Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

Förändringens tid.

Av wiolettan - 15 februari 2013 09:02


Undrar hur det kommer att se ut här i Sundbyberg och Solna om, ska vi säga, tio år? Det byggs något otroligt mycket, finns snart inte en grön plätt.


Nja, nu överdriver jag lite, vi har ju fortfarande området runt Lötsjön och Råstasjön, samt Tornparken, som för oss är små oaser. Jag som är Ångermanlänning och född i urskogen, tycker ju om att vandra i skog och mark och värdesätter därför så mycket att få bo här "i stan", men ändå "på landet". Ni förstår kanske vad jag menar.


Det mullras, sprängs och hamras lite varstans. Synd om de människor som oljudet drabbar. Här där vi bor hör vi bara då de spränger. "Tänt var det här" och "eld i  bergen" som min pappa sa, då han sprängde för att dra in vatten hemma hos oss, på Eriksberg, som vårt torp hette och heter.



 

Då vi vandrar iväg på morgonsidan, mellan halv sju och sju står dessa bilar på rad, eller i kö och väntar på att få börja lasta och köra bort jord, sand och grus. Det var mer än tio stora lastbilar. Undrar vad de har i timmen och vilka avgaser de sprider ut innan de ens har kunnat börja jobba? För mig verkar det vara lite bortkastad tid att stå där och småputtra.


 

Det ska bli två 16-våningshus med många lägenheter. Precis vid Tuletorget.


Just vid denna byggarbetsplats mötte vi en man som vi ofta stannar och pratar med då han är ute med sin hund. Idag sa han:

"Äntligen fredag, det känns bra".  Han som vi, är pensionärer, men ändå känns det faktiskt så fortfarande.


Dagens citar ifrån Optimistens låda:


Tänk positivt!

Du är vad du tänker.


Nu ska vi ut och iväg.


 
 
GeddFish

GeddFish

15 februari 2013 09:50

Attraktionslagen, Wiolettan! Med ditt ordspråk! Det man tänker, önskar och utstrålar, kommer till en!
Tack för fint berättande i text och bild. Ha ett skönt veckoslut och jag sätter också guldkant på vissa dagar. Kram♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Kaisa

Kaisa

15 februari 2013 10:00


Förändringarna är enorma, när jag åker utanför stan känner jag verkligen inte igen mig... Tja detta beror ju på flera orsaker :) men jag tycker det är tråkigt om de tar allt ert grönområden där ute...

Stor fredags Kram!

http://andestyrka.blogspot.com

 
Piedra

Piedra

15 februari 2013 10:18

Förstår precis vad du menar med skogen! Har saknat skogen ända sedan jag flyttade till Skåne. Stor kram! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

 
Marit

Marit

15 februari 2013 10:31

Ja, det är synd om alla grönområden försvinner.
Här sprängde dom också när vi flyttade in, men nu är det lugnt.
Det skall bli ett radhus till handikappade ungdomar.
Jag ångrar inte en dag att vi flyttade hit. Här är det lugnt och skönt. Så finns det sjöar runt omkring oss, samt skog.

Önskar dig/er en fin och trevlig dag!
Kram ♥

http://mammayth48.wordpress.com

 
Znogge

Znogge

15 februari 2013 17:34

I stora staden har det också varit förändringarnas tid i de västra delarna. Så förändrat men det hör väl till tidens gång...

Kram och ha en fin fredag!

http://znogge.wordpress.com

 
Lena

Lena

16 februari 2013 00:07

Min morfars föräldrar emigrerade från Nås i VästerDalarna till Sundbyberg, men min morfar trivdes alldrig, så vaje dag gick han ner till tågstationen & tittade på tågen som gick norrut & längtade...
När han blev 16 år flyttade han så tillbaks, föräldrarna stannade dock kvar, sedan träffade han sitt livs kärlek, min mormor & blev bygden trogen♥ hans 2 systrar stannade åxå kvar i Stockholm...

En gång i mitten av 80 talet skjutsade mina föräldrar honom tillbaks, han ville se Sundbyberg en gång till, men inget var sej likt, huset var rivet, & gatan borta...
Min morfar föddes 1912, så det måste vart 1928 som han åkte därifrån...
Hans föräldrar begravdes dock i Nås.

Han var Lastbils chauför en tid & körde mellan Nås & Stockholm, & hela vägen var grusvägar, slingriga & resan tog låååång tid, lite svårt att förstå hur det en gång var, nu åker man till stockholm på 2,5 timme & vägarna är fina & nästan raka ;)...

Det jag skulle ha svårast med däromkring ni bor, är just alla avgaser, det retar mej med all tomgångs körning & har alltid gjort :(

Kram på dej♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Simona

Simona

16 februari 2013 12:14

Jag fick ju förmånen att växa upp på landet bland skog och djur och som vuxen ville jag inte bo mitt i staden bland avgaserna.. Jag bor nu i staden sedan jag flyttade från mitt ex... men jag bor i utkanten där det är nära till naturen men ändå ganska nära till stadens centrum...

http://pågottochont:blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards