Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Tacksamhet.

Av wiolettan - 26 februari 2013 09:15



Detta med tacksamhet är vittomspännande.


Vi kan inte ta något för givet, inte ens att solen ska gå upp. Tänk om vi kunde vara mer tacksamma över det vi har.

Eva i Edens lustgård hade så många frukter och så mycket fint omkring sig, men hon fokuserade på det hon inte fick, det förbjudna äpplet.

När vi fokuserar på det vi inte har eller på situationer vi är missnöjda med, öppnar vi upp för fel tankar. Vi tar livet, frälsningen, solskenet, blommorna och en mängd andra gåvor från Gud för givet. Vi letar efter fel saker och vägrar glädjas över livet förrän det har ”ordnat upp sig”. För det är inte alltid så lätt att känna tacksamhet då värken sliter i oss, eller tröttheten övermannar oss.


Vi är bara människor och ibland blir det för mycket runt om oss, eller inom oss. Det händer saker ibland som vi inte rår över och det går inte alltid vår väg. Vi blir sjuka, vår kropp orkar inte allt det som vi vill, någon närstående gör oss besviken, eller någon som vi trodde var vår vän, visar sig inte vara det, då det kommer till kritan, någon som vi bryr oss om blir sjuk, eller får lämna detta jordeliv. Då är det lätt att tappa fokus, att inte se det som finns någonstans, något som i alla fall är positivt.


Ojdå, det blev lite allvarsamma ord, tar en liten sann histora på det.


Lena hade gått några veckor i första klass och berättade där hemma:

"Idag talade jag om för fröken i skolan att jag var enda barnet".

"Vad tyckte fröken om det då"?

"Jag vet inte säkert. Hon sa bara : "Tack och lov för det"!


 


I morse 10 minusgrader, inte mycket till blåst så vi fick en skön "morgonförefrukostpromenad".




 
 
GeddFish

GeddFish

26 februari 2013 09:52

Jag var också enda barnet, och jag fick ju heta Gerd som betyder gåva! Så mina föräldrar svarade nog så som fröken, hihi...
Allvarsamma men sanna ord som du skriver. Jag ville idag bevisa i min blogg, att även om man gnäller men ändå tror, så reder det upp sig!
Guds mottagningsrum såg vackert ut. Kramar♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Kaisa

Kaisa

26 februari 2013 09:53


Jag vet inte, men jag själv känner jag en STOR tacksamhet idag, jag kan bli tacksam bara över att få lägga mig min säng, öppna kylskåpsdörren och se grönsakernas/ fruktens färger le mot mig. Jag är otroligt tacksam för livet i sig självt och över att ha ett hem där jag trivs.

Jag är tacksam över människor jag möter, samtal och erfarenheter.

Tacksamheten i sig själv skapar livsglädje och den i sin tur skapar kärlek!

Mycket kärlek och många kramar till dig Wiolettan!

http://andestyrka.blogspot.com

 
Bling

Bling

26 februari 2013 10:12

Ensamheten är Guds mottagningsrum, trygghet i de orden, fint.
Visst är det viktigt att vara tacksam, att försöka se något ljus oavsett vad som sker. Härom veckan funderade jag på vad jag tänkte när jag har legat på sjukhus. Det är ganska små saker man längtar efter. Ligga i egen säng, få dricka sitt eget kaffe.Tror det kom sig av att jag har sett några avsnitt av Akuten som går på Söndagar. Livet kan förändras fortare än man tror.
Ha en fin dag.
Varm Kram ♥♥

http://savebling.blogspot.se

 
Ulla

Ulla

26 februari 2013 16:29

Kram och tack för orden du skrivit,,,,

http://hoppets.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

26 februari 2013 17:41

Vi har mycket i vardagen att vara tacksamma för. Vi får inte glömma att just vardagen är livet...

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
paloma

paloma

26 februari 2013 20:31

Ja vi har haft hyfsat väder här nu i ett par dagar! synd det blir så halt bara! men vågade mig ut både i går och i dag. hur mår din syster? har bett så och tänkt på henne och dig! kram fina

http://.www.nattstad.se/Glamorwomen

 
Lena

Lena

26 februari 2013 21:12

Ha ha ha.. den historien förstog jag! *skratt*

Så fint & sant skrivet♥

Kram kram på dej♥ /Lena

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Piedra

Piedra

26 februari 2013 22:25

Jag har nog svårt för det där med tacksamheten, och det vet jag om. Kram! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

 
skrivmoster

skrivmoster

27 februari 2013 06:56

Jag tycker mycket om bilden och dess text.
Vi har så mycket att vara tacksamma över även när vi drabbas av svårigheter. Det gäller bara att se det lilla och njuta av det. Att dessutom tro på Gud är ett sätt att leva - i trygg förvissning.

Ha en fin dag! Kram!

http://skrivmoster.bloggplatsen.se

 
Lillemor

Lillemor

27 februari 2013 17:38

Jag insuper det du skrivit och begrundar det. Det är så sant

Ang. resten så skrattar jag gott. Har ju varit lärare och har massor med roliga historier :)

Kram och trevlig kväll!

http://angemanalvens.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards