Alla inlägg den 11 mars 2013

Av wiolettan - 11 mars 2013 08:45


Morgonkallt som vanligt, var det igår morse och även idag. Gör ingenting för mig, det känns lite jobbigt fortfarande att gå någon längre sträcka. Men, synd om alla som längtar efter värme. Vi hade minus 14 grader vid sex-tiden.


Igår ringde en väninna och sa:
"Jag måste bara få ringa dig igen för att få höra någon mänsklig röst".  "Din röst la hon till sedan".  Men sanningen var ju att hon måste få prata med någon. Hon är så ensam och lider av det. Vi har varit arbetskamrater på 60-70 talet på en bilfirma som då hette Volkswagen i Stockholm AB, men som nu  heter Din Bil. Hon har två barn och flera barnbarn men de har väl sitt.


Hon var en snygg ung dam, omsvärmad, rolig och alltid i rörelse. Det är vad jag mest kommer ihåg av henne då. Det hon kommer ihåg av mig är att jag var så "sträng" som hon sa och arbetade jämt. Tog inte paus för att prata bort en stund och skoja utan bara jobbade och jobbade. "Jag tordes ju nästan inte ta en liten rast, förrän du tittade argt på mig", sa hon. "Sedan tog du mitt jobb också", fortsatte hon.


Det kommer jag däremot ihåg, med den skillnaden att jag inte "tog" hennes arbetsuppgifter utan att vår chef kom och frågade mig om jag inte kunde försöka att hjälpa den här damen för hon hann inte med och efter det så bytte vi våra arbetsuppgifter plus att jag fick en del av hennes. Allt på vår chefs order. Det talade jag om nu också, förstår att vår chef ville att jobbet skulle flyta och fungera. "Ja, du skulle ju alltid vara så snabb", svarade hon.


Det jag kommer ihåg ifrån den tiden var att jag var så blyg och knappast tordes prata med någon. Men även att jag tyckte, att var jag på mitt arbete så skulle jag arbeta, det var ju det jag fick lön för. Jag var i 25-30 års åldern och hade fått lära mig, från det jag var liten, att arbeta och göra rätt för mig.


Jobbet på Volkswagen där vi både sålde nya Volkswagen bilar men även Porschar kommer mig att tänka på en historia.


En man hade fått motorstopp på sin folkvagn och stod vid sidan av vägen när en Ferrari bromsade in.

Ferrariföraren gick med på att bogsera honom till närmsta verkstad och de satte fast en lina mellan bilarna.

När dom åkt en liten bit kom en Porsche och körde om i en fruktansvärd fart. Ferrariföraren blev så arg att han glömde bort folkan och tryckte gasen i botten. Folkaföraren fick panik och hängde sig på tutan, men Ferrariföraren märkte ingenting. En bit bort körde de förbi en polisbil som stod parkerad vid sidan av vägen.


"Såg du", sade den ena polisen till den andra. Det var det värsta jag har sett"!

"Nä, vaddå"? undrade den andra polisen.

"Först kom en Porsche i minst 200, efter det en Ferrari och sist av allt en folkabagge som tutade för omkörning...."


 

Denna "lite äldre folka", tog vi en bild på häromåret.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8 9 10
11 12
13
14 15 16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards