Alla inlägg den 8 maj 2013

Av wiolettan - 8 maj 2013 10:13


Är så tacksam att jag kunde komma ut på vår morgonrunda i morse. I går var det svårare, vaknade med hjärtflimmer och det höll i sig ett tag. Jobbigt. Ni kanske inte tänker på det, men då jag inte är här inne nå´n dag så brukar det för det mesta bero på att jag inte mår bra.


Men i måndags åkte mysingen och jag på en bussresa med SPF till Trosa. Det blev en heldag med  lite olika sevärdheter och en annorlunda guidning. Vädret var helt underbart. Lagomt varmt och med vårkänsla i luften.


Först åkte vi till Trostorp, Vagnhärads vackra hembygdsgård där vi fick kaffe och en mäktig smörgås med lite av varje gott på.


 


Sedan fick vi en föreläsning om författen Sven Delblanc och Hedebysviten. Ni kanske kommer ihåg TV-serien Hedebyborna? Besökte vidare hans barndomshem, fint beläget vid Trosaån.


 


Där vid Trosaån var det tre gummor klädda i kläder i 30-tals stil som underhöll oss med sång och sketcher. Helt suveränt duktiga var dom.

 

   


 

Vi fick också besöka Vagnhärads gamla järnvägsstation. Mycket därinne var bevarat eller återskapat från den gamla tiden. Det fanns också en väl bevarad kunglig väntsal som kung Gustaf V använde vid sina sommarbesök på slottet Tullgarn. En liten separat väntsal för drottningen och hennes följe, med separat toalett. Kungen hade en egen toalett.


   

På vägen till Trosa fick vi besöka den gamla medeltidskyrkan i  Trosaland. En god lunch intog vi på stadshotellet i Trosa. Efter lunch gick vi runt i Trosa och strosade, tills bussen kom och färden fortsatte hemåt.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards