Alla inlägg under juni 2013

Av wiolettan - 10 juni 2013 07:57

Nu har jag varit ifrån bloggen några dagar och ni känner ju mig och kanske vet varför.

Jag har mycket mer att berätta om England och London fram för allt, men förstår att det blir enformigt och tjatigt för er, så jag visar några bilder i miniatyr som ni vid önskemål kan förstora upp.

Ära Gud, står det ovan-    Ett litet litet hus mitt-                                            Themsen

för denna dörr.                 emellan skyskrapor

Vi var som ni kanske ser och vandrade i Hyde Park och fick sällskap med några ryttare. Den gröna bussen står det Harrods på, vi var inne i det stora och pampiga varuhuset också, så dyrt så vi fick ha våra pengar kvar. De röda fina telefonhytterna tycker jag om men i denna luktade det pyton, milt sagt.

Vi var inne i museum också och det är för det mesta intressant.  British Museum, där fanns det allt, nästan, ifrån långt tillbaka i tiden. Katter och fiskar är mumifierade, på bilderna ovan.

Då vi kom ut därifrån var det en enorm lång kö för att komma in så vi kom tydligen i rätt tid, på förmiddagen. Den dagen regnade det så det var skönt att komma inomhus.

Madame Tussauds vaxkabinett var en upplevelse för sig. Tiger Wood, nästan levande.

Det fanns mycket att se och uppleva innanför dessa väggar. Taxifärden och filmvisningen därinne, otroligt.

Oj, nu blev bilderna stora igen. Kan ni tänka att dessa män är tillverkade av vax? Helt otroligt duktigt gjort.

Pubarna och maten får vi ta en annan gång, kanske. Vi måste snart ut i regnet. Hade tur i morse att vi gick ut strax efter halv sex för vid halv åtta regnade det.

Av wiolettan - 7 juni 2013 20:15

Vi besökte också staden Windsor under vår resa. Den ligger väster om London och är en charmig liten stad med ett överflöd av affärer.

Vi lyckades med bedriften att inte gå in i så många, bara ett par stycken.

Det som jag tyckte var mycket sevärt där var det ofantliga slottet Windsor Castle, Storbritanniens största slott och troligen också det mest välkända.

Det var mycket spännande och intressant att gå inne i det enorma slottet och dess olika salar och titta och lära. Vi fick inte fotografera så jag kan inte visa något av alla dess vackra föremål.

Om drottningen är där, på sitt lantställe, så är flaggan hissad, annars inte. Är hon där så är det flera rum som inte får besökas.

Vakter, som kunde koppla av lite då mysingen och jag kom, vi som var helt ofarliga.

Här är det vaktavlösning. Liknande cermonier som dom vi har här hemma.

S:t Georges chapel låg bredvid slottet och där är många av landets monarker begravda. Här syns en bit av det bakom mysingen. De höll på med en mässa just då vi var där så vi ville inte gå in och störa mitt i.

En bild av gamla järnvägsstation, numera en shoppinggalleria.

Av wiolettan - 6 juni 2013 08:58

Jag är så tacksam.

I förrgår kväll fick jag mitt hjärtflimmer som denna gång varade i cirka 17 timmar. Tänk om det hade kommit under vår resa, eftersom det varade så länge. Inte roligt. Nu var jag hemma och kunde ta det lugnt. Visserligen var vi bortbjudna i går, fick tacka nej och visserligen fyllde min mysing 71 år, men allting ordnade sig.

Känner mig som en urvriden trasa så här efteråt. Tänkte bara att jag kunde visa några bilder på lite sandskulpturer som var helt otroligt fint gjorda. De var jättestora.

Det här tror jag var Beethoven

Beatles

Abba

Och, någon som var modig. Tänk att åka upp i luften på detta sätt, och, med den farten, det såg läskigt ut. Det kostade en slant för att få göra dessa hopp men jag skulle inte göra det om jag så fick betalt. Det gick så fort upp så man hann inte med att titta en gång.

Sedan så svingade dom runt "uppe bland molnen".

Av wiolettan - 4 juni 2013 08:54

Vi var i Brighton också under vår resa, en turistort i södra England.

Och, jodå Gerd, mysingen var med mig hela tiden utom några gånger då jag var så trött så jag låg kvar på rummet medan han gick och hämtade något att äta. Här står han under en staty med ett pussande par. En lite annorlunda ingång.

Ni kanske kommer ihåg att det var i Brighton som Abba vann Melodifestivalen 1974. Här står jag utanför ingången till Brighton Dome, där tävlingen avgjordes.

Volks järnväg. Den äldsta elektriska järnvägen i världen, byggd av Magnus Volk i slutet av 1800-talet. Går längs stranden i centrala Brighton. Det är klart att vi passade på att åka den. En upplevelse i sig. Vi åkte både i öppen vagn och i en som hade tak och väggar.

Brighton pier, där var det också roligt att vandra. Det fanns allt för att roa och förströ. Vi gick bara runt och tittade så vi kom billigt undan. Men där fanns, karuseller och attraktioner, berg och dalbana, cafér, restauranger och spelhallar, för att nämna något av allt av utbudet.

Någon fiskar.

Här syns det bättre hur han sätter agn på kroken.

St Peters Church. Jag tycker om att gå in i kyrkor, sitta ner en stund och bara njuta av lugnet och tystnaden. Det är ju också så att många kyrkor är så vackra, både utanpå och innanför. Synd bara att så många är stängda.

Oj, så klockan går, vi måste iväg. Ha en bra dag alla fina bloggvänner.

Och Lena, du har så rätt. Det var skönt att komma hem, ligga i sin egen säng igen. Den är i alla fall bäst.

Av wiolettan - 3 juni 2013 11:38

Så var vi hemma igen och det känns bra. Vi har haft många trevliga dagar i England. Vädret? Jo, vi hade tur med vädret. De som var med på samma resa som oss, tyckte nog att det var i svalaste laget och för mycket moln, men jag klagar inte över det. Första dagen var det regn, nästan hela dagen och den sista dagen i London var det periodvis rikligt med regn, men dagarna däremellan var bra.

Jag tycker mycket bra om London. Det finns så mycket att se och vi har bara hunnit med en bråkdel. Människorna är så vänliga. Stannade vi och tittade på kartan kunde det komma någon fram och fråga om vi behövde hjälp. Utan karta var det kanske svårt att se att vi var turister. Mysingen sa att jag såg så engelsk ut med mitt röda hår och några kameror skyltade vi inte med.

Den första dagen var vigt till blomsterupplevelser. Ni skulle ha sett så vackert det var. Vi var på 100 års jubileum av RHS Chelsea Flower Show. En otrolig upplevelse.  Alltid tredje veckan i maj och alltid 160.000 besökare. Ett gigantiskt cirkusliknande tält som var fullt med nästan en miljon utställningsväxter. Alla som ställde ut, verkade tävla om att göra det vackraste arrangemanget.

Vi kom dit vid 10-tiden och redan då var det mycket folk. På eftermiddagen var det nästan omöjligt att se något för alla människor. Den dagen regnade det så alla försökte komma in under tältduken. Annars fanns det en hel del att se utanför också.

Ni ser. Det var svårt ibland att fota utan att det kom en del huvuden med.

Här syns det att det var fullt där folk kunde gå. Den där kön gick inte fort.

Dessa djur är gjorda av rötter ifrån olika växter.

Idag har vi tvättstugan och allt återgår så småningom till det vanliga.

Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.