Alla inlägg den 8 augusti 2013

Av wiolettan - 8 augusti 2013 11:26


Då jag var tonåring i början av 50-talet, kom det en dag en flygmaskin och flög över vårt hus hemma. Den flög över flera gånger och vi begrep inte varför.


För oss barn var det blandat med skräck och förtjusning. För det första så var det sällan som något flyg kom förbi hemma hos oss och för det andra så hade vi lite kvar av ängslan efter andra världskrigets härjningar i färskt minne bevarat.


Jag kommer ihåg då jag var mycket liten, 3-4 år kanske, hur min mamma blev rädd så fort det kom en flygmaskin. Kriget ute i Europa rasade för fullt och alla var ju rädda att även Sverige skulle dras in i det.


Men, detta plan cirklade runt ett antal gånger och försvann sedan.


Efter några veckor fick vi förklaringen. En firma hade åkt runt och fotat hus och gick nu omkring och försökte sälja sina alster. Det var populärt, kommer jag ihåg. Pappa köpte också.


2004 var det dags igen att fotografera gårdarna. Det är ju nu cirka 9 år sedan, men jag kommer ihåg att jag var så ledsen att jag inte hade råd att köpa en tavla. Jag tycks mig minnas att den gick på cirka 2.000:-


Men nu har undret skett. Den som väntar på något gott, ja ni vet.


Jag har fått denna tavla av en av mina bröder.  Så nu har även jag ett flygfoto över mitt föräldrahem.

 

Så här såg det ut ifrån luften för cirka 9 år sedan. Nu är det mera uppvuxet med träd och växtlighet.  Alla byggnader kom med utom två vedbodar som fanns vid skogsbrynet. Ni kanske känner igen det lite ifrån bilden som jag hade inne för ett tag sedan, den jag hade tagit själv, nere på marknivå. Inlägget heter "Tillbaka, hemma igen", och finns längre ner här på sidan.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards