Direktlänk till inlägg 10 september 2013

Svamp och bär.

Av wiolettan - 10 september 2013 08:48


Gud älskar oss precis som vi är,

men han älskar oss för mycket

för att lämna oss i det skicket.


En som heter Leighton Ford har skrivit ovanstående tänkvärda rader. Jag tycker om dessa tankegångar.


Svamptider verkar det vara nu.

 

Vi ser lite av den varan på våra morgonpromenader. Detta gick vi förbi i morse. Vackert på ett sätt.


Jag har aldrig varit en som har plockat svamp, tagit till vara detta som skogen erbjuder. Vet inte riktigt vad det beror på, för bär har jag ju plockat och förut syltat, saftat och allt vad det heter. Finns det förresten något mysigare än att gå i en skog och plocka blåbär? Det skulle vara att plocka hjortron då.


Då jag var ung och bodde hemma i Ångermanland fick vi först plocka blåbär och lingon till husbehov så att det räckte till vår stora familj hela vintern. Resten som vi knogade hem med, sålde vi och fick på det viset några välbehövliga fickpengar. En bristvara förr.


Hoppas att ni har ett lika fint väder som vi har, strålande sol. Gäller att ta till vara dessa dagar.





 
 
TantGlad

TantGlad

10 september 2013 10:21

Kloka sanna ord i början.
Jag är ingen svamplockare, men tycker det ÄR SÅÅÅ härligt att promenera i skogen i bland. Det liksom rensar lite i skallen och blir som balsam för själen. Luften gjör en åkso glad då man kommer hem.
Ha nu en jättefin tisdag och kramen från mig!

http://TantGlad.bloggo.nu

 
Kaisa

Kaisa

10 september 2013 11:29

Jag älskar att gå i skogen, men det blir numera allt mer sällan jag får göra det. Tänk när man hittar högar av kantareller, det är dom att vinna på lotteri och jag blir helt galen och tappar både tid och rum.

Nu sitter jag och väntar på en väninna som jag inte sett på evigheter...

Stor kram ❤❤❤❤

http://andestyrka.blogspot.com

 
znogge

znogge

10 september 2013 11:52

Lika fint har vi inte och morgonen var rejält kylig. Men ändå en fin sensommardag som man inte klagar på i första taget!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Eva

Eva

10 september 2013 17:45

Åh ja isst är det mysigt med skogen :) tack för din fina kommentar ang stark resa den som går med ola Conny o Morgan på månd kanal 5 :) ha en skön kväll kram

http://evasblogg.blogg.se

 
Ingen bild

Simona

10 september 2013 20:10

När jag var barn så plockade mamma bär till oss själva, sen brukade mamma och mina syskon plocka bär och sälja. Själv var jag för sjuk/ i dåligt skick för att komma mig ut i skogen och plocka bär. Så jag brukade få stanna hemma. Kram ♥

 
Ingrid

Ingrid

10 september 2013 21:25

Jag gillar att gå i skogen, men är väldigt dålig på svamp. Mamma var duktig och plockade massor av svamp, men mig lyckades hon inte lära det.
Ha en fin vecka!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Eva

Eva

11 september 2013 09:52

god morgon på dig..hoppas allt är bra med dig o att du får en skön onsdag kram

http://evasblogg.blogg.se

 
gun

gun

11 september 2013 13:14

Tänk vilken förmån jag har... mitt jobb är att vara ute i skogen om dagarna med barnen!
Har plockat kantareller idag och de luktar så gott.
Fina och kloka ord.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Piedra

Piedra

11 september 2013 16:22

Håller med dig om att bärplockning är härligt! Men även svampplockning. Inte för att jag känner igen så många svampsorter precis... Men här nere i Skåne är det så ont om skog och därmed ont om svamp.
Fina ord du började inlägget med.
Varma kramar! ♥

http://piedra.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

11 september 2013 16:26

Vi fick plocka en lite lingon var varje höst som skolbespisnings tanterna skulle ha för att koka lingonsylt. jag gillar inte plocka hjortron men blåbär och lingon rätt okej. Jag tycker din svampbild var läcker. Hej svej.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
GeddFish

GeddFish

11 september 2013 18:15

Nu blir jag lockad av att gå ut i skogen igen!
Har blivit för mycket travande med materiella ting på sistone.
I skogen och naturen, vid vattnet, där hittar själen sin lisa.
Kramkram på väg till Tabata strax♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards