Direktlänk till inlägg 3 maj 2014

Bilder ifrån vår lilla resa.

Av wiolettan - 3 maj 2014 08:43



Vår aprilresa var både rolig, intressant och lärorik. Jag har ju inte rest så ofta innan jag träffade min mysing, och därför inte sett så mycket av allt det som finns i vårt land. Mysingen är van att resa, det började då han var liten. Hans föräldrar tyckte om att se sig omkring och de generna gav dom vidare till sin son.


Det var annorlunda för mig, jag har inte vare sig haft råd eller möjlighet förut men som pensionär är det bara hälsan som stoppar, eller ohälsan kanske.


Denna aprilresa besökte vi ett otal antal platser i Väster och Östergötland. Vi tittade på en mängd kyrkor, bland annat 5 st domkyrkor. Jag tycker om att besöka kyrkor, atmosfären, stillheten och allt som påminner om förr i tiden.


   

Första kyrkan vi tittade in i var Västerås Domkyrka.


Samma dag besökte vi Anundshögarna.

 

Jag orkade upp för denna trappa. Garanterar att den var mycket jobbiare än den ser ut, tycker jag, för mysingen var det en enkel match.


 

Här syns det att jag kom upp. Ni ser väl skuggan av oss därnere, fast vi var uppe? 


    

Mysingen beundrar utsikten uppifrån den enormt stora gravhögen, samt över den gamla vikingavägen.


Anundshög är Sveriges största gravhög, 9 meter hög och med en diameter på 64 meter.  Är ifrån tiden 600 - 1000 efter Kristus. Högen är byggd på ett bottenlager av lera och där har den döde bränts. Resterna har sedan täckts med ett röse av stenar och på stenarna lades jord och grästovor. Ett enormt arbete där många människor deltog. Tänk så de gjorde förr i tiden, då de ville hedra sina döda.


 

Folkvid reste alla dessa stenar efter sin son Heden, Anunds bror.


 

 En runsten som mysingen försökte tolka.


Mer om vår resa och fler bilder förhoppningsvis i nästa inlägg.




 
 
gun

gun

3 maj 2014 09:45

Domkyrkan känner jag igen och har även besökt.
Anundshögarna har jag aldrig varit vid. Här där jag bor har vi
Snäckedal som många besöker.
Ser fram mot ditt nästa inlägg.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Znogge

Znogge

3 maj 2014 09:55

Jag besöker också gärna kyrkor när jag är på resande fot. Gäller både i Sverige och utomlands. Det finns verkligen mycket att se i vårt avlånga land och er resa verkar vara helt i min smak :-)

Ser fram emot fler bilder!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

3 maj 2014 10:37

Visst är det trevligt att besöka kyrkor när man är ute och reser vare sig det är i Sverige eller utomlands. Det har blivit många kyrkobesök genom åren, men trots att jag levt hela mitt liv på Gotland har jag inte varit inne i alla våra gamla medeltidskyrkor. 92 är de till antalet.
Jag ser fram mot flera bilder från er resa!
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
GeddFish

GeddFish

3 maj 2014 10:47

Besöker mer än gärna gamla kyrkor och minnesmärken, vill gärna känna dåtidens fläkt.
Jag antar att ni var häråt också, så jag väntar med spänning!
Kram, Gerd♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Kaisa

Kaisa

3 maj 2014 11:23

O ja violettan - jag ser er där uppe! :-) har också en dragning till kyrkor... Fina bilder och det är roligt att få se nya platser...

Kram ❤️

http://andestyrka.bloggspot.com

 
Bling

Bling

3 maj 2014 19:00

Trevligt att få se bilder från er resa:) Det är jobbigare än det ser ut att gå uppför. Kyrkor är alltid intressant, finns så många olika.
Trevlig kväll
Kram

http://ting-bling.blogspot.se

 
Piedra

Piedra

3 maj 2014 20:28

Fem domkyrkor på en resa var inte dåligt! Jag tror inte jag besökt mer än 4 domkyrkor totalt. Kram! ♥

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Tezz På S/Y Endeavour

Tezz På S/Y Endeavour

4 maj 2014 13:35

Alltid när jag reser besöker jag kyrkor. Jag älskar att gå in i dessa vackra fridfulla rum och bara vara.
Kramkram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Marlene

Marlene

4 maj 2014 16:39

Så mysigt att åka ut och lufta sej lite :-)

http://fdensammamamman.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards