Direktlänk till inlägg 10 maj 2014

Lite av stora ting.

Av wiolettan - 10 maj 2014 08:43



Jag är mycket fascinerad över dessa runstenar från förr i tiden. Tänk att kunna tyda detta.


 

Det är i alla fall Rökstenen, ifrån första hälften av 800-talet. Troligtvis med världens längsta runinskript. Den finns vid Röks kyrka, Ödeshög i Östergötland.


   

Detta är Röks kyrka.


 

Heda kyrka, ligger norr om Ödeshög. En märklig medeltida kyrka, annorlunda och häftig.

Vi hämtade upp min syster Gun-Marie i Ödeshög, Hon var och hälsade på sin dotter och för att fira ena barnbarnets födelsedag.


Sedan åkte vi vidare och besökte Linköping där vi hälsade på hos min bror Knuth och hans fru.

   

Passade då på att titta in i Linköpings domkyrka.


   

Lite ovanlig ljuslampa fanns där. Mycket vacker tycker jag. Har sett den på TV flera gånger då det har varit TV-utsändningar därifrån.


Vår resa fortsatte till Årnäs. Två mil ifrån Mariestad. Där hälsade vi på hos min syster Margit. Då fick vi tre systrar några dagar tillsammans.

   

Det blev också tid för att titta till den femte domkyrkan på vår resa. Mariestads.


   

Där det fanns möss att leta efter.


Vi hade ju tittat på Trandansen vid Hornborgasjön, som jag skrev om i tidigare inlägg, en dröm som jag har haft. Nu ville vi också förverkliga en annan liten dröm. Upp på Kinnekulles topp.


Det småregnade och ju längre upp vi kom desto mer tätnade dimman. Så vi såg inte många meter framför oss. Som tröst åt vi en mycket god lunch på restaurangen där.


   

Någon av dagarna vi var i Årnäs, på en av vandringarna, kom vi mitt i skogen till denna grav. Min syster Margit berättade den tragiska historien om den unge mannen som är begravd här.


Sjömannen Carl Roos hade innan han begav sig ut på en sjöresa ådragit sig en knäskada som behövde behandlas men han fick ingen behandling, besättningen var hård. På resan blev Roos mycket sjuk och kaptenen misstänkte att han hade fått kolera, detta var år 1850. Ingen vågade besöka den stackars mannen så han fick varken mat eller vatten på flera dagar. När båten var ute på Vänern hade det gått så illa att mannen dog, endast 25 år gammal. Mycket talade för att det var blodförgiftning som hade drabbat Roos men misstanken om kolera gjorde det så att då båten kom till Årnäs förde de mannens kropp mitt ut i skogen där hans grav nu ligger. De vågade inte begrava honom i byn, på grund av smittorisken.

Fortfarande efter så många år finns det någon eller några som sköter om graven och sätter blommor. Staketet runt om målas och graven kallas Rosens grav.


Idag har vi regn, rätt så häftigt regn. Men vi hann med en morgonrunda innan.

Hoppas att ni alla får en trevlig helg.

 
 
gun

gun

10 maj 2014 10:30

Kul att följa dig på din resa. Linköpings domkyrka har jag besökt ett antal ggr.
Även här är det tråkigt väder men det börjar lätta upp.
Önskar dig en trevlig helg.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Annika

Annika

10 maj 2014 12:00

Vi har hällristningar inte allt för långt ifrån där jag bor. Det är så spännande att gå där och veta att det har funnits människor där för så många år sedan. Detsamma är det då man besöker gamla kyrkor och gravplatser. Så jag förstår precis hur du kände det då du svar där.
Ha nu en skön helg.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Piedra

Piedra

10 maj 2014 12:27

Rökstenen känner jag i alla fall igen. Jag älskar att titta på gamla stenar. :) Kram! ♥

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
TantGlad

TantGlad

10 maj 2014 13:13

Ja tänk så spännande om man kunde tyda dessa stenar.
Kyrkor är värkligen spännande att se och att besöka. Tänk hur det var förr om söndagarna
Tack för alla fina bilder idag.
Önskar dig nu en skön fortsättning av lördagen och helgen.

Kramen från mig.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Znogge

Znogge

10 maj 2014 14:49

Det var en sorglig historia minst sagt. Men kunskapen var inte så stor på den tiden. Rökstenen hade jag gärna velat se. Tycker det är så intressant med historia!

Kram och god lördag!

http://znogge.wordpress.com

 
GeddFish

GeddFish

10 maj 2014 18:10

Se där, då har du varit på fler ställen i mina trakter! Kul att se hur andra fotograferar. Ja, jag har varit i Årnäs, Mariestad och på Kinnekulles sevärdheter. Min Sigge tog med mig ut på många begivenheter, han var så duktig med bygden, kunde berätta så bra.
Tack för bilder och historia och fortsatt trevlig lördag!
Kramar, Gerd♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Kaisa

Kaisa

10 maj 2014 22:17


Åh så vackert du berättar och fotar. Bara en kvinna kan göra två saker samtidigt, hi hi... Kram på dig ♥♥♥

http://andestyrka.blogspot.com

 
Piedra

Piedra

11 maj 2014 12:48

Tittar in med en extra kram! ♥

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Marlene

Marlene

11 maj 2014 15:14

Spännande historia!
Vi var till Rökstenen för ungefär 10 år sen, jag ville visa mina barn allt spännande som finns i Sverige.

http://fdensammamamman.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards