Alla inlägg den 30 maj 2014

Av wiolettan - 30 maj 2014 08:44


Ni klarade förra inläggets fråga också galant. Bra gjort tycker jag som är lite fascinerad av alla dessa maskiner som fanns förr, så olikt emot nutidens datorer. Vissa hantverk har ju bara försvunnit och med dom en mängd arbeten som ofta var tunga och hårda.


Bilden visade alltså en sättmaskin. Ingrid var först med rätt svar, uppmärksamt, grattis.


En sättmaskin användes förr, för tryckning av böcker, tidningar och liknande. Det gjordes färdiga rader av bly, mekaniskt, otroligt helt enkelt. 1898 kom den första sättmaskinen till Sverige, Svenska Dagbladet i Stockholm var först med denna, då, otroliga nyhet, som då ersatte handsättningen.  Nu är det datorer som sköter detta arbete som så mycke annat.


Tack alla som kommenterat, svarat och gissat på frågan. Det här var så skojigt så jag tar två bilder till.


  

Den här mackapärren, vad kan det vara?


 

Och, detta vackra exemplar, vad föreställer det? Min man känner ni ju igen, men det andra, röda till höger, vad användes det till?


Fredag idag, och vi har vandrat runt Lötsjön och Råstasjön. 10971 steg blev det denna morgon. Ska nu strax handla lite förnödenheter, innan regnet kommer på allvar. I  morse var det plus 9 grader och duggregn.


Hoppas att vi alla får en bra dag. Tänk på att efter regn kommer solsken.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards