Direktlänk till inlägg 7 september 2014

Instängdhet kontra vackra vyer.

Av wiolettan - 7 september 2014 09:06


Jag och mysingen var ute och åkte tunnelbana häromdagen. För min del gör jag det inte dagligdags nu för tiden men ibland händer det att jag måste. Det är nämligen inget jag tycker om.


Tåg, bil, buss, spårvagn, moped, motorcykel, båt, flyg och sist kommer tunnelbana. Det är ungefär i den ordningen de kommer, transportmedlen, om jag ska tala om vad som är bäst respektive sämst, eller kanske inte sämst men det jag gillar minst.


Vet inte vad det beror på men kanske instängdheten där jag varken kan se omgivningen eller naturen. T-banan går för det mesta genom tunnlar och flyget är uppe bland molnen. Ja, så är det, där är förklaringen, har inte försökt att analysera det tidigare så jag har inte vetat varför. Det är ju förstås en logisk förklaring, vilket också bestyrks av det att jag inte tycker om att åka bil i tunnlar. Även där, ingen utsikt.


 

Men här är det utsikt. Där på bänken satt jag häromdagen och njöt.


 

Ta bilder är ibland så svårt.


 

Det är så vackert att titta på men fotot visar inte samma skönhet som i verkligheten.


 

Nästan ute på öppet hav.


 

Fyr som verkligen gör sitt jobb. Ser ni den vackra segelbåten till höger, tremastad bark, maffig.


 

En bilfärja fick jag också i kameran.


 

Små och stora båtar.


Höll på att glömma. Det jag frågade om i förra inlägget. Det var en bod och i den stod en gammal transformator. Det var länge se´n jag såg en sådan.


 
 
GeddFish

GeddFish

7 september 2014 10:06

Det var också en reflektion över transportmedel! Så har jag aldrig tänkt.
Tåg och buss åker jag gärna, och de finns lättillgängliga häromkring. Jag är inte så förtjust i att ratta bilen, men det är en stor frihet. Jag gillar inte motorvägarna längre, det går för fort.
Helst cyklar jag. Flyget och båten står högt på listan, kul.
Det är svårt att fotografera vida vyer i naturen, ögat ser alltid mer än kameran. Dina bilder har gett mig ditt budskap. Himmel, hav och jord. Båtar. Fint. Kram ♥ ha en skön söndag!

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Eva

Eva

7 september 2014 10:56

Hej på dig :) vilka ljuva bilder o hoppas du haft det gott å får en skön dag dag kram

http://evasblogg.blogg.se

 
Kaisa

Kaisa

7 september 2014 11:14


Fina bilder, känner igen mig, hi hi...

Söndagskram på dig ♥

http://andestyrka.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

7 september 2014 11:23

Visst ger det en instängd känsla att åka tunnelbana. Inte min grej men jag åker om det behövs. Nej, då var dina bilder trevligare att titta på :-)

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

7 september 2014 18:10

Visst är det trevligast när man kan se omgivningarna man passerar, inte bara moln eller en betongvägg. Jag åker gärna buss (här finns ju inget tåg) men visst kör jag bil också och tycker att det är jättebra att kunna susa iväg med den när jag känner behov av det. Cyklar gör jag inte, för jag är så rädd att cykla omkull.
Ha en skön ny vecka!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Annika

Annika

8 september 2014 10:20

Ligger mycket i det du säger. Jag tycker du har lyckats ta fina bilder.
Nu sparkar vi igång Måndagen. Kramen på dig och ha det gott. (gillar ditt smeknamn på mannen "mysingen")

http://www.badtant.bloggo.

 
Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Sessie♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

8 september 2014 11:50

Nej men visst är det så att mycket av det vackra inte går att få med i ett foto utan man måste uppleva det själv på plats men tack för att du delar med dig av utsiktsbilderna.

Själv gillar jag bäst att åka bil. När man själv kan välja vart man ska stanna, vilken väg man vill svänga in på osv.

kram

http://sessie.se

 
gun

gun

8 september 2014 16:22

Fina bilder. Ser bilfärjan och då tänker jag Vaxholm, Resarö eller Gustavsberg? Något som är rätt?
Tycker inte om att åka med tunnelbanan. Skramlar och lever oftast ser man inget. Så jag förstår dig.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards