Alla inlägg den 11 september 2014

Av wiolettan - 11 september 2014 08:15


Vet ni hur roligt det kan vara att sjunga och att sjunga i en grupp?


Vi hade vår första träff för höstterminen i går i vår sånggrupp och det var hur kul som helst att träffas igen efter sommaruppehållet. Men det märks att det är en samling med pensionärer. Den äldsta är 86 och ingen är under 70 år.


Rösterna är inte riktigt som förr, kroppen och orken likaså, men minnet, minnet är det som märks hur tydligt som helst att det inte riktigt klickar så snabbt eller bra.


"Vad var det hon hette nu igen"?


"Vem då, menar du, ja hon du vet, vilket namn har hon nu igen"?


"Jo, men du vet den som höll ihop med, han du vet, oj, detta med namn".


Så kan det låta men skratten blir ju desto flera.


Vi sjöng bland annat Idas äldrevisa, för att värma upp oss lite. Samma melodi som Idas sommarvisa.


Vi ska inte tro vi blir yngre fast stundom man känner det så.

Man blir bara tyngre och tyngre och svårare får man att gå.

Man ska inte tro man blir längre för krymper det gör man ändå.

Man ser bara sämre och sämre och tänderna dom blir så få.


Man hör inte göken i skogen och det tycker vi är så trist.

men visare blir man och mogen och tid är ej längre nå´n brist.

Man tar varje dag som en gåva och gör det man helst vill ha gjort.

så åldern är bra vill jag lova, fast man inte springer så fort.


Och tänker det gör man så sakta och stundom så tänker man om.

Men rynkorna, dom får man vakta vi glömmer dem så småningom.

Och håret det kan man ju färga och tänderna skruvar man på.

Mot tiden man kan sig ej värja. så nu ska vi leva och må!



Det är inte alla äldre som gillar denna text, men jag tycker att den är rolig, det är ju på skoj. Och ålderdomen drabbar oss alla om vi får leva och ha hälsan.


Lev väl!


 

Här får ni ett guldhjärta, vi hittade det på en av våra promenader.


Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards