Direktlänk till inlägg 12 oktober 2014

Katten också!

Av wiolettan - 12 oktober 2014 08:45



Skrev för några dagar sedan om hundar, fina och härliga djur, trogna sina mattar och hussar.

Nu är det kattens tur, jag är ju mer en kattmänniska. 


 

En del av min kattsamling.


Jag älskar katter och skulle vilja nämna några mer eller mindre kända citat om just katter.



Det är ofattbart, vissa människor tror att deras katter är människor – och de menar det som en komplimang.


Katter precis som män, är smickrare.

 

Är det inte vidunderligt hur katter kan skaffa sig vänner och få inflytande över människan utan att ha läst en bok.

 


Jag tar några till då jag ändå håller på.

Citat om katter alltså.


Jag tror att en av grunderna till av vi beundrar katten är hans förmåga att vara ensam. Den ser alltid ut att kunna klara sig oavsett vad den gör, eller ser ut att göra.

 

Jag har precis förärats en perserkatt, och den tror att jag har blivit förärad den.

 

Jag kan med kärlek säga att jag tycker om katter. En katt är ett djur som har fler människolika känslor än nästan någon annan.


Dimman kommer på kattassar.


Det där citatet, "dimman kommer på kattassar", det låter så fint, precis som det är, katter smyger sig fram, inte lätt att höra då den kommer tassande.


En katt kanske inte verkar så tillgiven som en hund, men skenet kan bedra. Katten har bara ett annat sätt att visa det på, plus att den är så självständig på något sätt. Vill den inte komma då man ropar så gör den inte det.


Om man har varit hemifrån  någon vecka så blir en hund så otroligt glad och hoppar och har sig, vill inte lämna ens sida för en sekund  och vet inte på vilket sätt han riktigt ska visa att man är efterlängtad och har varit saknad.


En katt däremot, inte alltid samma sak. Jag hade en katt som alltid ville ut på balkongen strax innan  han visste att jag skulle komma hem ifrån jobbet, stod och kikade efter mig och sprang sedan till dörren och mötte mig, superglad. Men, hade jag varit borta flera dagar, då blev han sur. Visade med all tydlighet att jag inte betydde något alls. Bevärdigade mig knappast med en blick utan gick till ett annat rum och höll utkik. Precis som den ville straffa mig för att jag hade lämnat honom så länge. "Då du inte  bryr dig om mig så bryr jag mig inte om dig heller".


             

Några kattbekanta.



Vi ska vara rädda om djur, tama eller vilda, de berikar våra liv och har en funktion, var och en på sitt sätt.



 
 
Anita

Anita

12 oktober 2014 09:52

jo visst är katter söta och mjuka och goda att klappa. Själv har jag ju ingen katt, men en hund som kör bort alla svarta katter från vår trädgård men här finns en vit också och den kan han gå till. De bara tittar på varandra. Jag har tyckt mycket bättre om katter tidigare. Just nu är jag lite irriterad på dem. De gör sina behov i våra trädgårdar här. Det står på hyreskontrakten att det inte får finnas lösspringande katter på detta område.För 8 år sedan bodde här en som inte tog in sin katt i dåligt väder så jag tog in den. Var här det mesta men sen flytta de. Då ville jag behålla katten men fick den inte. Då blev det en hund istället. Du frågade om boken. Hon viker bladen efter mall i olika cm. Och sidorna ska räcka till. Jag har inte tålamod till sådant. Nej det får vara. Ha en bra dag. Kram/ Anita

http://www123minhemsida.se

wiolettan

12 oktober 2014 10:00

Det finns vissa personer som inte ska ha husdjur över huvudtaget. Blir så ledsen då jag hör om folk som inte har bättre med vett än att inte se till sina katter. Katten har ju inte bett om att få komma dit.
Fint av dig att försöka se till att den skulle få det bättre.
Trevlig dag till dig också. Kram!

 
Eva

Eva

12 oktober 2014 10:13

Naw så många fina katter du har jag hade katt förr, men nu är maken allergisk så det blir inte fler :( men så är det ju hoppas du får en skön söndag kramen

http://evasblogg.blogg.se

wiolettan

12 oktober 2014 11:15

Det är ju likadant hos oss. Min man är också allergisk, mot både parfym och katter, det är bara att välja.
Skön söndag till dig, med en kram.

 
Znogge

Znogge

12 oktober 2014 11:12

Ja, djuren ska vi vara rädda om men tyvärr är inte alla det. Förr var jag mer av kattmänniska men med två hundar i huset inser jag att jag föredrar dem mer. Hur som helst så är jag i alla fall en ordentlig djurvän!

Kram och god söndag.

http://znogge.wordpress.com

wiolettan

12 oktober 2014 11:18

Jag tror nog att man kan vara både ock, men hos mig klappar hjärtat lite mer för katter.
God söndag till dig och kram.

 
Portvaktens dotter

Portvaktens dotter

12 oktober 2014 16:48

"Dimman kommer på kattassar" låter verkligen fint och magiskt. Kisse nr 2, är det en Helig Birma? Ser ut som 2 av mina katter vilka är av rasen Helig Birma. Den 3:e är blandras.
Kram

http://portvaktensdotter.blogspot.se

wiolettan

12 oktober 2014 16:58

Helt rätt, om katt nr två, Helig Birma. Den har så fina blåa ögon. Fast den är inte min.
Mina har varit bl.a vanliga bondkatter, eller vad det heter. Topsy var blandning mellan perser och någon annan ras´. Sasse var en blandning mellan Perser och Norsk Skogskatt.
Kram.

 
gun

gun

12 oktober 2014 20:42

Visst är katter härliga. Vi hade alltid katter hemma på gården.
När jag bodde i Stockholm hittade vi en kattunge som var så gullig. Ingen saknade den och jag tyckte så synd om henne så hon åkte med hem till mitt föräldrahem där hon fick ett härligt liv.
Djur ska vi vara rädda om.
Önskar dig en härlig vecka.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.sesen.se

wiolettan

12 oktober 2014 21:06

Så fint att ni tog hand om den lilla kattungen.
Katter ger så mycket tillbaka av kärlek och tillgivenhet, de är så mysiga.
Hoppas att du också får en bra vecka.
Kram!

 
Musikanta

Musikanta

12 oktober 2014 21:04

Vi älskar katter i vår familj. Dock på avstånd eftersom både Kent och Mirren (vår gemensamma dotter) är höggradigt allergiska mot pälsdjur.
Det blir många katter att damma för dig, tur att de flesta är innanför glaset :-).
Kram från Ingrid

http://Musikanta.blogspot.se

wiolettan

12 oktober 2014 21:10

Det såg du, innanför glasväggarna står de flesta, men det samlas damm i alla fall, fast inte så mycket.
Tråkigt att vara allergisk, men det är bara att acceptera, inget man kan göra åt, vad jag kan förstå.
Kram tillbaka Ingrid

 
Tezz På S/Y Endeavour

Tezz På S/Y Endeavour

13 oktober 2014 09:21

Vilken fin kattsamling!
Jag älskar alla djur, skulle gärna ha katt också, men eftersom jag bor som jag gör så...
Tack för din kommentar hos mig. Apropå höga krav på sej själv, så är det så att i mitt jobb, jag jobbar med hemsjukvård, det är insulin och injektioner, läkemedel och såromläggningar. Det lämnar tyvärr inget utrymme för att göra fel, eller ha en dålig dag, då det är så viktiga saker jag har ansvar för. Därav den där känslan jag hade i drömmen, att efter skallskadan har jag vissa begränsningar, och jag är livrädd att jag inte ska räcka till.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

wiolettan

13 oktober 2014 16:35

Förstår att det är svårt för dig att ha katt. Fint att du har dina tre hundar.

Du har ett jobb som är mycket ansvarsfullt och allt måste göras rätt så jag förstår att pressen kan ibland bli för mycket, då kommer sådna drömmar, kan jag tänka mig. Det är fint att sådana som du finns för oss andra.
Kram tillbaka

 
Ingen bild

Bosse Lidén

13 oktober 2014 11:44

Nog ser jag att du är en kattmänniska. Härliga citat som jag alltid är svag för. Själv är jag mer hund i en djurjämförelse. Det behövs ingen vecka borta för att de ska bli glada. Det kan räcka att gå runt kvarteret en kvart. Vi visade upp en fin kattsamling på vårt porslinsmuseum som vi hade på Bjärehalvön. Mest kända var vi för våra 3 333 st olika kaffekoppar. Kattsamlingen sålde vi till en samlare. Mjau på dig.

wiolettan

13 oktober 2014 16:40

Ja, jag tycker om katter. Det gjorde inte min mamma så det dröjde tills jag var nästan tonåring innan jag hade en egen katt. Roligt att du gillade citaten.
Aha, är du också en samlare? Det var en massa kaffekoppar, olika till och med, att det finns så många.

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

13 oktober 2014 15:39

Vi har en katt och när hon vill ha uppmärksamhet så brukar hon börja jäklas med att hoppa upp exempelvis på bokhyllan och sen ta sin tass och dra ned det som finns i hyllorna på golvet. Många saker har gått sönder kan jag säga tack vare kissen... Men hon är go och snäll också när hon vill ... Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

wiolettan

13 oktober 2014 16:42

Ojoj, det var en lurig liten en. Hon är säkert medveten om vad hon gör, för de är kloka också, de små liven.
"När hon vill" det är en katt i ett nötskal.
Kram!

 
Piedra

Piedra

13 oktober 2014 19:08

Jag föredrar nog det här öppna, raka sättet att visa sina känslor på som hundar har. Kram! <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

wiolettan

13 oktober 2014 20:40

Hundar kan kanske vara med tillgivna.
Vi är olika som människor och bra är väl det så husdjuren förhoppningsvis får komma till någon som bryr sig om dom.
Kram.

 
Comsi comsa

Comsi comsa

13 oktober 2014 20:43

Katten också, här har du jobb när du skall damma... :)

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.se

wiolettan

13 oktober 2014 21:04

Jaa, därför blir det inte så ofta, att jag dammar menar jag. Jag har flera hundra katter och dom flesta har jag fått. Kanske jag har köpt 20? Nej, jag får, eftersom de som vill ge mig något vet att jag blir så glad om jag får en ny till samlingen. Nu är det snart fullt.
Varm kram tillbaka.

 
wiolettan

wiolettan

13 oktober 2014 21:10

Hej igen Comsi Comsa.
Tyvärr kunde jag inte kommentera inne hos dig. Har inget av det som står där för att komma in.
Tack för att du tittade in, som jag har sökt dig. Välkommen tillbaka.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

 
Comsi comsa

Comsi comsa

14 oktober 2014 10:08


Hej, vet inte varför du inte kan kommentera annat än att du måste vara inloggad på något sätt. Just nu ser jag att min länk till dig är borta och det kommer fram en ruta som säger att det är fel för tillfället. Lägger till dig igen så fort det går... Kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.se

wiolettan

14 oktober 2014 15:40

Jag har försökt nu också, men det går ej.
Andra som jag kommenterar hos har samma ruta som du men där står också "anonymt" och
"namn/webbadress", då kan jag välja något av dom. De andra kan jag inte logga in på. Är inte med i facebook eller något annat.
Men, jag läser din blogg med glädje och är tacksam att du är här igen. Det var jobbigt att gå och undra.
Kram till dig.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards