Alla inlägg den 27 februari 2015

Av wiolettan - 27 februari 2015 09:41


I en avlägsen by i Sydamerika spreds budskapet att en av missionärerna som bott i byn under nästan fyrtio års tid, nu skulle återvända hem.


Många av dom som missionären hade arbetet med under denna tid ville visa sin respekt för mannen som delat så lång tid med dem. Därför bestämdes att man skulle hålla en fest för missionären.


Till festen kom nänniskor från byn och områdena runt omkring, och många av besökarna hade med sig gåvor.


Missionären blev väldigt rörd när han såg att en gammal, gammal man från en av de mest avlägsna byarna hade kommit hela vägen för att delta i avskedsfesten och ge sin gåva.


Gåvan bestod av två kokosnötter. Men missionären visste att mannen var fattig, så han blev mycket rörd och sa:


"Min vän, jag kan inte fatta att du har gått hela denna långa väg för att ge mig denna gåva".


"Lång väg, del av gåvan", svarade den gamle mannen.


Jag tycker om denna berättelse ur livet, den säger så mycket. Du förstår vad mannen menade? Han gick den långa vägen för att visa sin tacksamhet till missionären, än fast vägen var jobbig och besvärlig, gåvan var inte det centrala. Vi kan med bara vår närvaro, kanske ett vänligt ord eller leende berika våra medmänniskors liv.


Kanske just denna dag, kan du som läser detta, vara en ljusglimt i en annan persons liv, kanske utan att du ens vet om det.


Hoppas att du får en givande dag.


 

Detta har jag inte sett förut, vad jag kommer ihåg. Tulpanen har fått små tulpanbarn. Flera av tulpanerna som jag hade i förra veckan,  blev det så på.

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards