Alla inlägg den 18 mars 2015

Av wiolettan - 18 mars 2015 13:40


Igår var mysingen och jag på en SPF träff som gick i sångens tecken. Sundbybergs pensionärsförening som vi tillhör har tisdagsträffar i sina lokaler och då brukar det vara olika teman. Men gårdagens träff tycker jag var den bästa som jag har varit med om.


Det låter kanske inte så märkvärdigt men det var onekligen något lite extra, enligt min smak. Nu är jag ju intresserad av sång och musik och det kanske gör sitt till.


Sundbybergs stad har som enda kommun i landet en heltidsanställd musikpedagog som jobbar på de äldreboenden som finns här i vår stad. Hon heter Lis Jakobsson och är  synnerligen duktig och kunnig inom sitt område. Det blev inte bara allsång utan vi fick lära oss genom praktiska övningar hur nyttig och hälsobringande sång kan vara.  Vi fick lära oss att använda lungorna och med stöd av diafragman andas och sjunga på rätt sätt. Hon berättade också om sin långa kamp för att få det jobb hon har. Hon fick kämpa innan de styrande insåg nyttan och vinsten med denna helt nya tjänst.


Musikterapi innebär att man ensam eller tillsammans med andra får träffa musikterapeut Lis Jakobsson. Allt mer forskning visar att musik och sång kan ge stora positiva hälsoeffekter på de äldre. Det var verkligen intressant att lyssna på det föredrag hon höll, där vi fick en inblick i hennes jobb och de påtagliga förbättringar som hon har varit med om och sett.


Vi fick också sjunga allsång. Hon hade både gitarr, keyboard och en bandspelare med sig.


Då mysingen och jag kom till lokalen så utanför på gatan såg vi en bekant person, det var Lis som undrade var SPF låg och det visste ju vi så vi kunde  hjälpa henne, också hjälpa henne in med allt hon hade med sig. Likadant sedan då hon skulle tillbaka till bilen. Hon sa att vi hade varit hennes "dagens änglar".


Träffade idag en man som hade varit med på träffen. Han sa att han hela vägen hem hade sjungit ur det häfte som vi fick, han gjorde bara lite avbrott då han mötte någon. Lite blyg sådär, kanske. "Jag var glad hela dagen" sa han.


En dam som jag mötte idag som också hade varit där sa:

"Nu känns det inte så jobbigt att bli äldre och kanske hamna på långvården, det verkar inte alls så hopplöst längre då man får sjunga och ha det så där trevligt".



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards