Alla inlägg den 20 mars 2015

Av wiolettan - 20 mars 2015 08:50


Jag har varit och klippt mig.


"Hur blev det"? frågade jag mysingen. "Det är väl bra" svarade han. Lite senare sa han: "Du ser ut som Lisa i Lisa och Sluggo, du vet". Jaa, jag vet. Så nu får jag vara Lisa ett tag.


Häromkvällen var vi till Bellmanshuset, som ligger på Urvädersgränd i Sthlm och lyssnade på ett föredrag som handlande om musiken. Föredraget hette:  "Hur uppstod musiken och vad behövs den till"? Det går ju att tycka att ämnet låter torrt och tråkigt men det var långt ifrån det.


Eddie Persson hette föredragshållaren och han utvecklade denna fråga på ett humoristiskt och intressant sätt. Han hade verkligen gått till botten, till urminnes tider, för att undersöka och noga kolla upp hur det började. Det verkar som om vetenskapen har kommit fram till att sången kom före talet.


Genom tal och bilder fick vi biologiskt, filosofiskt och kulturhistoriskt en mängd fakta om det troliga ursprunget.


Eddie Persson är läkare och en hängiven operafantast. Det är han som har skrivit om "Döden på Operan".



Har ni sett? Alla är på den stackars lilla honan. Ett tag var hon under fyra fem stycken.


   

Men, som ni ser så klarade hon sig. Blir kanske en mängd ungar lite senare.


Det var lite molnigt i morse vid vår morgonpromenad men tre plusgrader är bra och regnet, eller det snöblandade regnet, hade ännu inte kommit.


Nu ska vi strax gå ut och handla lite till helgen.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards