Direktlänk till inlägg 30 maj 2015

Morgoniakttagelser.

Av wiolettan - 30 maj 2015 08:44


Vi får se och höra en hel del vid våra tidiga morgonpromenader. Jag hade ingen kamera med mig idag så jag kunde inte ta några bilder.


 

Kommer ni ihåg denna bild, som jag har haft här på bloggen för cirka en månad sedan. Vi har undrat om denna sothöna fick några ungar och i morse fick vi se en unge som simmade runt bredvid sin mamma och titt som tätt blev matad med morgongodis.


I närheten fanns boet där maken jobbade och slet för att fixa till det. Vi undrade varför? Hon hade ju fått en unge, vad vi såg. Men sothönan doppade ner huvudet, drog upp det ena vassröret, eller strået, efter varandra, simmade till boet och byggde till, både på bredden men särskilt på höjden.


Jaha, tänkte vi, de ska ha ett större bo av någon anledning. Vi gick vidare och mötte den pigga 91-åringen som berättade att hon, för några dagar sedan, hade sett en skrattmås sitta på sothönans bo och förstöra det, tog bort bit efter bit, såg det ut som.


Vi gick vidare och träffade på en man som vi brukar stanna och prata med varje gång vi ses. Han sa att han hade sett skrattmåsen sitta och äta på sothönans bo. Där fick vi förklaringen till att det bara fanns en unge. Naturens lagar, ett tufft liv, för att försöka att överleva.


Då vi kom till Tulegatan såg vi vid ett övergångsställe en liten familj. Den lilla killen satt på en sparkcykel som pappan höll i med en så´n där pinne. Killen kunde väl vara mellan 2-3 år. Han pekade på stolpen där man ska trycka på knappen för att bilarna ska stanna. Han tryckte på knappen och sa: "Tack".


Det var ju så tidigt så det fanns inte en bil i närheten men jag blev glad att föräldrarna lärde honom i tidiga år hur man ska göra. Lustigt bara att han sa tack. Tydligen har föräldrarna lärt honom det också, att säga tack om han fick något och nu fick han grönt ljus. Det var nog första och enda gången som jag fått vara med om att någon säger tack av den anledningen. Men roligt och gulligt var det och både mysingen och jag log.


Det var plus 8 grader i morse och solen sken, men nu har det kommit moln och senare idag ska det regna. Blir kanske ett jobbigt marathonlopp i Stockholm.



 
 
Comsi comsa

Comsi comsa

30 maj 2015 10:31


Så fina iakttagelser du gjort på morgonen. Jag brukar också tacka när det slår om till grönt, hi hi....

Kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Lena i Wales

Lena i Wales

30 maj 2015 11:21

Vilken fin berättelse om pojken. Helre artig en gång för mycket än en gång för lite. Artighet är viktigt, tycker jag.
Ha en skön helg!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Znogge

Znogge

30 maj 2015 16:37

Barn behöver mycket vardagskunskap här i livet men ibland undrar jag om dagens föräldrar tycker att det är så viktigt. Desto gladare blir man av att höra en sådan rar historia!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
ronja

ronja

30 maj 2015 16:43

fint skrivet :)

http://www.autre.fi/bloggar/streetstyle/ronja-flyg

 
Musikanta

Musikanta

30 maj 2015 19:08

En verklig solskenshistoria irl. Måste vara jobbigt att vara mamma i fågelvärlden...
Kram från Ingrid

http://Musikanta.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

31 maj 2015 10:34

Det är ett tufft liv ute i naturen. Vilken gullig berättelse om den lille killen. Man blir glad när man hör sånt. Trevlig helg

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
gun

gun

31 maj 2015 19:04

I naturen är det tufft! Barnen hittade på gården en liten fågelunge som ramlat ner från boet..
Vi kunde inte få upp den igen utan lade den på en kartong under där boet fanns och mamman matade sin unge men en skata såg det hela
och gjorde sitt. Till barnen sa vi att mamman hade fått upp sin unge. Livet är grymt för de svaga i naturen.
Gullig historia om den lille killen.
Trevlig söndagskväll.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards