Alla inlägg den 28 augusti 2015

Av wiolettan - 28 augusti 2015 08:13


Fortfarande blir det så hos några bloggare att jag inte kan kommentera som jag skrev för några inlägg sedan, "mitt eller datorns fel"? Vem vet.


Så skulle det vara hos alla dom som använder sin mobil då de kör bil eller cyklar.  Det skulle vara en spärr som stänger av, eftersom de inte är kapabla att stänga av själva.


Det kom en cyklist i full fart, en hand på styret och den andra fullt upptagen med att knappa på mobilen och det på en väg där både cyklister och gående samsas, alltså inte alltför bred gata. Ett oskick.


I morse då vi hade gått vår korta runda och var nästan hemma skulle bara korsa ett övergångsställe vid Tulegatan kommer det en bil. Föraren ser varken åt höger eller vänster utan tittar rakt ner på sin mobil. Ena handen på ratten och den andra på mobilknappen.


Om nu mysingen och jag hade varit som många andra, ja nästan alla ungdomar, bara ha gått utan att stanna så hade det hänt en olycka. För så är det ju nu, det ser vi dagligen. Folk kommer och går ser sig nästan inte omkring utan bara går över vid övergångsstället, precis som om här är det fritt fram, här kan inget ont hända.


Jag har så svårt att förstå varför detta inte kan förbjudas i lag, eftersom råd och förmaningar inte hjälper hos vissa stolpskott. Nu tog jag då i också, men jag tycker att det är så dåligt och dumdristigt av vuxna människor att bete sig på detta sätt. Inga mobiler bakom ratten, då man kör.


Varför, frågar jag mig? Vad är det som är så bråttom? Vad är det som inte kan vänta tills de kommer fram eller kommer till ett ställe där de kan stanna bilen? Människan har ju i alla tider, förut, klarat sig utan detta fingrande på mobiler stup i kvarten.


Dålig stil och jag hoppas verkligen att någon kan gå emot strömmen och säga ifrån och har makt att få till stånd en ändring. Hur många olyckor måste det ske innan?


 

Varken mysingen eller jag rättar oss efter uppmaningen på denna skylt, i alla fall inte här. Men, vi är tacksamma och glada att det inte hände en olycka i morse.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards