Direktlänk till inlägg 1 september 2015

Självförtroende.

Av wiolettan - 1 september 2015 10:45


Äntligen! Nu kan jag sitta en stund innan det blir dags för lunch.


Full rulle ifrån tidiga morgontimman.


Ut och vandra, slänga återvinningssopor, ner till SPF lokalen med material, hem till tvättstugan, äta frukost, ner till tvättstugan i omgångar och sedan till Willys för att handla lite dagligvaror. Under tiden har vi också haft besök av en rörmokare. Vår toalett har krånglat och vi hade anmält det till Förvaltaren, idag äntligen kom de.


I natt drömde jag något annorlunda. Jag drömde att en person sa till mig, av någon anledning som jag inte kommer ihåg, men meningen kommer jag ihåg.


"Ja, men du kan vara glad ändå, för du är vacker inombords istället".


Så, då jag vaknade imorse var jag direkt i tankarna en tonåring igen, hemma i Ångermanland och någon, ska inte nämna vem, sa till mig något nedsättande om mitt utseende, med andra ord att jag var ful.


Detta har jag haft inombords i över 60 år och inte ägnat det någon större tanke, men nu ploppade det upp.


Varför?  Ja, se det får jag inget svar på.


Självförtroende grundas mycket i barn och ungdomsåren, hur man då  blir bemött, uppmuntrad och bekräftad. Hemma var det inte någon som sa att man var duktig, eller det där gjorde du bra, nej det kommer jag inte ihåg. Jag ville väl som många andra vara vacker, duktig och älskad.


 

Ta väl hand om er och varandra.


  

 
 
Comsi comsa

Comsi comsa

1 september 2015 12:59


Tänk så dumma sagda ord kan etsa sig fast hos en ett helt liv. Inte före man blivit klok nog inser man att det hela bara var rena dumheter. Kanske formade just dessa ord hur man i fortsättningen kom till att se på sig själv....
Fy skäms på sådana sagda ord!

Kram på dig finaste Wiolettan ♥

http://egopyret.blogspot.com/e

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

1 september 2015 14:09

Visst är det konstigt och knepigt och allt däremellan vad sagda ord kan påverka oss negativt för livet... Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

1 september 2015 16:11

Du har nog så rätt, självförtroendet skapas i barn/ungdomen. Alla behöver få höra att de duger både utseendemässigt (som är så viktigt i tonåren) och kunskapsmässigt också.
Jag tycker att du ser bra ut och dessutom är du helt klart intelligent. Det är inte alla som skrivit och givit ut en bok minsann.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Lena i Wales

Lena i Wales

2 september 2015 09:15

Tänk vad en liten kommentar kan göra, fin eller dum.
Jag har också minnen om en kommentar som följt mej hela livet. Nu kan jag skratt åt den, men det tog lång tid att komma dit.
Du är fin! Ha det bra!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Ingen bild

Bosse Lidén

2 september 2015 10:08

Alla åldrar är viktiga men basen läggs under barn och ungdomsåren. Vad viktigt det är att få beröm och bekräftelse på att man duger som man är. Eller när man gjort något duktigt. Drömmar är både fascinerande och märkliga liksom våra fantastiska hjärnor. En sådan dum och korkad kommentar kan leva kvar i det dolda hela livet. När det gäller utseende tror jag ni tjejer är mer känsliga. Men jag kan också minnas exakt vissa fraser som sagts till mig. Jag visste inte att du var född i Ångermanland. Kram Bosse

 
Ingen bild

Bosse Lidén

2 september 2015 10:18

Drömmar är märkliga och våra hjärnor är fascinerande. Alla åldrar är viktiga, men det går inte att komma ifrån att barn och ungdomsåren är grunden och otroligt viktiga när det gäller mycket. Vi väljer inte föräldrar eller uppväxtort. Jag känner väl igen det där med att jättegamla minnen kan poppa upp i drömmar. Otroligt korkad kommentar du fick. När det gäller utseendet tror jag att ni tjejer är mer känsliga och behöver mer bekräftelse. Samtidigt verkar den senaste generationen grabbar vara mer måna om det yttre än vi var när det gällde vardagen. Tankepaus: Ditt intressanta blogginlägg fick mig att tänka och skratta till. Jag minns när jag mötte ett ex. en gång. Båda cyklade och hoppade av cyklarna. Hon studerade mig samtidigt som munnen gick. "Vad gammal du ser ut" sa hon spontant. (då skulle hon sett mig nu.) Jag tänkte DELVIS samma tanke men sa. "Jag tycker du är söt fortfarande". Detta var också sant. Vi små människor kan välja vilka ord vi ska släppa ut. Kram Bosse Ps. Jag tycker du verkar vara en fin personlighet.

 
Geddfish

Geddfish

3 september 2015 08:24

Det sagda och det skrivna ordet har stark kraft. Därför är det så viktigt med bemötandet.
En del är klumpiga med sina yttranden, andra lindar in det fint i silkespapper. Man kan säga en negativ sak på ett positivt sätt också, så att budskapet ändå går hem men att den som får det inte känner sig nedtryckt.
Du är en mycket vacker och fin själ både inuti och utanpå, Wiolettan ♥
Kram, Gerd ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards