Alla inlägg den 17 september 2015

Av wiolettan - 17 september 2015 09:42


... ja, inte hela Dalarna för det är ett stort landskap och vackert, det var vad vi gjorde igår, en bussresa.


 

Startade redan vid sju-tiden på morgonen och besökte först den Schenströmska herrgården som ligger i Ramnäs på Kolbäcksåns västra strand.


 

Ramnäs Bruk grundades 1590 och ägdes under 1700-talet av två familjer Schenström och Tersmeden och de uppförde var sin herrgård.


 

Idag drivs Herrgården av familjen Dennerstedt som hotell och konferansanläggning.


Vi fick en god smörgås och förmiddagsfika där och fick oss till livs hela Herrgårdens historia.



 

Färden gick därefter vidare till Ludvika för ett besök på Dan Andersson museet. Resan var en så kallad höstresa till Finnmarken och Dan Anderssons hembygd och med oss i bussen hade vi en trubadur ifrån Dan Andersson Sällskapet som spelade gitarr och sjöng många av Dans fina och berättande visor.


Vi fick se olika gårdar där Dan Andersson, och, eller hans föräldrar hade bott, var han jobbat tidvis och var han är begraven. Fick också åka med bussen och hade en inhemsk guide med som berättade om alla berömda ställen. Mycket intressant måste jag säga.



 

Vi stannade också vid Morhagen fäbod i Sunnansjö och där fick vi lunch.


Därefter åkte bussen vidare till Finngammelgården i Skattlösberg där bredde det ut sig ett fantastiskt landskap med bland annat "De blånande bergen".


"Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången,

det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt.

Hören, något går och viskar, går och lockar mig och beder,

kom till oss ty denna jorden, den är icke riket ditt".


Några rader ifrån visan:  Omkring tiggarn från Luossa.


 

Besökte också Västanfors hembygdsgård där vi blev serverad eftermiddagsfika.


 

Jag tycker om dessa "pörten" tror jag de heter, eller om detta är en bod, kanske. Det är så mycket med information som vi får på en så´n här späckad resa och jag kommer inte ihåg allt.



 

Här i alla fall, växte det lingonris på taket, det lyste lite rött av lingon. På tal om lingon. Det var en äldre genleman som plockade och åt av lite lingon vi hittade vid sidan av vägen. Och, vet ni vad han sa? Jo


"Detta är de första lingona som jag har plockat själv, i hela mitt liv, jag har aldrig plockat och ätit lingon så här förut". Jag har mycket svårt att förstå det, men kanske, jo varför skulle han ljuga?



 

Rolig och fin liten byggnad ifrån forna dar. Det är en kolakoja, där männen väntade, då de måste bevaka kolningen, som skulle vaktas dygnet runt.


 

I den satte sig vår trubadur och sjön och spelade visor av Dan.


 

Här ute vid de gamla bodarna sjöng han också. Dan Andersson fick ju ett mycket kort liv. Han dog endast 32 år gammal av förgiftning. En mycket tragisk historia. Han hann bara vara gift med sin Olga i några år. Fick en dotter.



 

En gammal kornhässja, tror jag att det är. Vi hade en liknande tingest hemma i Ångermanland, fast den var högre, där hässjade vi korn.


 

Denna bild blev ju suddig men vill visa den i ändå. Vi satt därunder och fikade, annorlunda.


 

Denna bild tog jag ifrån den plats där jag åt den goda eftermiddagskakan. Det fanns många fler märkliga saker där, men allt ryms inte här.


 

Glömde bort att kolla vad det stod för någonting på denna bordduken.



 

Så magnifikt var de klädda förr, en del.


Ojoj, nu är det jobb på gång. Återkommer till er senare idag och önskar er en finfin torsdag.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards