Direktlänk till inlägg 5 oktober 2015

Nyckelpigor och änglar.

Av wiolettan - 5 oktober 2015 09:45


Tänkte på en sak i morse då vi tog vår obligatoriska  runda.


Finns det inga nyckelpigor längre? Jag har inte sett denna vackra insekt på flera år. Det kanske inte är så konstigt här i storsta´n, men jag såg inga uppe i norr heller. Insekt? Nja jag tror att den räknas som skalbagge.


Nyckelpigan förknippar jag med lycka, vet inte riktigt varför. Jag är ju uppvuxen på rena rama bonnlandet, med många husdjur och där fanns det gott om olika kryp och insekter. De kanske trivdes ibland våra kor, hästar, grisar och får. Vi barn fick tidigt lära oss att vara rädd om vår natur och allt däri. Vi fick lära oss att spindlar, myror, skalbaggar, ja alla småkryp, också hade en funktion här på jorden, de fanns till för något eller någon.


Nyckelpigan, den skulle man vara aktsam om för den spred lycka. Jag tyckte att det kändes lite speciellt att få se en nyckelpiga. Det tycker jag fortfarande. Den är ju vacker med sin röda rustning och sina prickar och liten är den.


Nu ny vecka och vi har inbokat en del, får se hur det går för min mysing har blivit förkyld. Det började med ont i halsen och snuva. Han skulle ha varit med och sjungit i Huskören i Centrumkyrkan i går men det blev inget av med det så vi fick lyssna på Gudstjänsten på TV i stället.  Ämnet var änglar och hur de vakar över oss och finns vid vår sida för att hjälpa. Prästen berättade om en händelse där hon starkt trodde på att en ängel hade ryckt in. Hennes man stod på taket och slängde ner stora sjok av plåt. Deras treårige son stod på farstubrun och tittade på och mannen ropade till sonen.


"Stå kvar där",  och så tog han i med all kraft och plåtskivan föll mot marken och samtidigt såg mannen i ögonvrån sin lille son stå under där skivan skulle landa. Men, han såg också att skivan måste ha ändrat riktning och nästan stannade till och sonen fick endast ett litet märke på pannan.


Glöm inte bort att änglarna finns,

att dom är här för att se hur du har det.

Och dom kan hjälpa dig fast dom inte syns.

Glöm inte bort att änglarna finns!


 

Denna bild tog jag på morgonpromenaden, nu i början av oktober. Inga vårlökar, denna årstid, men bra likt.


 

Denna växt blommar så snällt, hemma hos oss fortfarande, med en blomma då och då, som står några dagar.


Nu dags att inhandla lite frukt, grönsaker, mjölk och pappersnäsdukar, bl.a


Sköt om er mina bloggvänner.

 
 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

5 oktober 2015 11:05



Nyckelpigorna har nog hittat ett varmare ställe men sprider lycka trots att vi inte kan se dem.
Jag är också lite risig, förkylningskänsla men ändå inte.......

Fina blommor.

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

5 oktober 2015 11:34

Jag har haft tre nyckelpigor inne vid tre olika tillfällen i förra veckan.
En vet jag inte vart den tog vägen, den andra släppte jag ut, och den tredje satt på min jacka. Jag önskade mig tre saker av den sista nyckelpigan och sen fick även den nyckelpigan gå ut i naturen....
Så vacker röd blomma som blommar fortfarande =) Du har kanske gröna fingrar... Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

 
znogge

znogge

5 oktober 2015 12:55

Om änglar finns, ja vem vet. Men har man precis hört om en fruktansvärd dödsolycka så önskar man att alla hade änglavakt och skonades...

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

5 oktober 2015 13:19

Det var konstigt att du inte sett några nyckelpigor. Här är det gott om dem och i somras hade jag alldeles fullt av dem på min lilla dvärgsälg. Där trivdes de alldeles utmärkt.
Den lila blomman är tidlösa, men de kanske du visste förut. De blommar här också just den här tiden.
Ha en fin dag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Bengt

Bengt

5 oktober 2015 13:26

I våras såg jag en nyckelpiga. Men jag vet inte precis om den gett mig någon lycka.
Som du vet är ju ateist men lyssnar ändå ofta på gudstjänsten. Den i går tyckte jag var bra! Väldigt vad bilderna påminner om våren nu när det är höst! Kram och ha en ny god vecka!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Bosse Lidén

5 oktober 2015 18:15

Fina bilder. Jag tyckte inte det var mindre nyckelpigor i somras. Ända sedan jag var liten har jag varit förtjust i nyckelpigor. Fast några bet mig i rumpan när jag satte mig på en trädgårdsstol. Ladybird. Vackert engelskt ord. Kram från Bosse som tror på skyddsänglar men tycker det är sorgligt att de inte finns överallt.

 
gun

gun

5 oktober 2015 19:21

Nyckelpigor har det funnits gott om men nu tror jag de har gått in i vila om de överlever.
Fin fina bilder. Skyddsänglar tror jag att de finns bland oss.
Hoppas att din mysing inte blir så dålig.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Geddfish

Geddfish

5 oktober 2015 22:41

Jag ser inte heller till några nyckelpigor. Det var vanligt att man tog en nyckelpiga i handen och lät den flyga med orden: Flyg nyckelpiga flyg, i morgon blir det vackert väder, då får du nya kläder!
Jag tror på skyddsänglar.
Hebreerbrevet 13:2 hade vi på mässan som avslutning i söndags.
Kram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards