Direktlänk till inlägg 18 oktober 2015

Trevlig söndag, mina läsare.

Av wiolettan - 18 oktober 2015 09:08


Nu har jag hittat något nytt igen, som kommunen har satt upp. Panta mera, står det.


 

En så´n här har jag aldrig sett förut, men nu fanns den bredvid en soptunna på en av våra gångvägar. Här i Sundbyberg har vi många gång- och motionsslingor vi kan vandra på. Kommunen har ordnat det bra för oss gående.


 

Även för cyklisterna. Nu i sommar har det satts upp avståndsmärken lite överallt där cykelvägar korsar varandra så att cyklisterna kan se hur långt det är till olika platser. Vi har knappt en mil till huvudstaden, cykelvägen och 3,5 km till närmsta stad.


Jag älskar att kunna vandra ut på morgonen, tidigt. Två morgnar denna vecka har jag haft flimret och då blir jag lite ledsen.


 

I morse vandrade vi ut då det var mörkt och dimman låg över vattnet. Dessa flyttfåglar ligger här och väntar att dimman ska lätta så att de kan flyga. Nej, jag skojar bara. De har nyligen vaknat och håller på med morgonbestyren, flyga kan de göra fast det är lite dimma. Det ställs inga turer in, kanske, som de gör på Arlanda.


Då vi närmade oss hemmet så började solen komma upp.


Vet ni att solens strålar inte är farliga om skuggan är längre än kroppen. Förstår ni vad jag menar? Det ska ju inte vara bra att vistas för länge ute i solen, men mellan 11-14 på da´n är det mindre farligt. Och, en regel är också detta med skuggan som bildas. Ju längre skugga, desto ofarligare är solens strålar för att bränna sig.


 

Här ser ni våra långa skuggor. Riskfritt.

 
 
Geddfish

Geddfish

18 oktober 2015 10:08

Ordning och reda! Pengar på fredag, nej på måndag.
Skönt vara ute och vandra, det gjorde jag jättemycket och långt på Kreta och insmord med solskydd 50 och 30, så jag var noga.
Härlig och fint ni har det där ni bor, med slingor och skyltar.
Söndagskram, Gerd

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Eva

Eva

18 oktober 2015 10:26

Håller med dig att vara ute är underbart men jag får vänta ett tag lite svårt att gå nu med lindor o stygn härliga bilder på en riktig höst :) hoppas ni får en ljuvlig söndag tillsammans du fina kvinna kramen

http://evasblogg.blogg.se

 
Znogge

Znogge

18 oktober 2015 11:04

Smart med tanke på´hur många burkar som slängs ute i naturen. Förstår inte hur en del människor kan skräpa ner som de gör. Våra omgivningar ska vi vara rädda om!

Kram till dig och trevlig söndag <3

http://znogge.wordpress.com

 
Ingen bild

Comsi Comsa

18 oktober 2015 11:52


Gillar att de satt upp burksamlare, lättare för de som samlar och det håller det renare i vanliga papperskorgar...

Stor solig kram ♥

 
Bengt

Bengt

18 oktober 2015 13:18

Undrar hur de som går och samlar för att panta ur papperskorgar ska få upp det ur denna mojäng?
Nu är det väl dags för fåglarna att dra söder ut.
Vid denna årstiden ska ju inte solen farlig här uppe i Norden.
Ha en fortsatt skön söndag. Kram!

http://bengtalfred.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

18 oktober 2015 16:39

Så retligt med det där flimret! Jag har mått jättebra länge nu, så jag hoppas att det håller sig så, för man blir väldigt trött och nere när man får flimmerattacker.
Nu behöver man nog inte vara rädd för att solen är farlig, i alla fall inte på den här breddgraden.
Ha en skön fortsättning på söndagen!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

18 oktober 2015 19:09

Hej!
Vilken bra grej av kommunen. Du, jag tackar för informationen om skuggan
Ha en bra vecka

http://www.steeperz.com

 
gun

gun

18 oktober 2015 20:09

Den burksamlaren har jag aldrig sett förut. Men ni i storstan ska väll vara först:):).
Hoppas du slipper hjärtflimret så du orkar vara ute på dina promenader.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
TantGlad

TantGlad

18 oktober 2015 20:37

Vilken fiffig burksamlare som jag tror kommer till väl användning. Bra ordnat hos dig måste jag säga. Fina skyltar på cykelvägarna som blir lätt att följa.
Det där om solens strålar har jag hört. Det stämmer. Och nu är solen inte så farlig.


Ha det så gott och VARM KRAM till dig.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Gunnel

Gunnel

21 oktober 2015 08:48

En sån pantsamlare var en bra idé. Hoppas bara att den används bättre än många papperskorgar där skräpet ligger lika mycket utanför som i. Man slutar aldrig att förundra sig över vad människor kan göra utanför hemmet, för jag antar att deras eget hem inte ser ut som en soptipp. Eller de kanske har någon hemma som springer och plockar upp efter dem?

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards