Direktlänk till inlägg 31 oktober 2015

Fest och höst.

Av wiolettan - 31 oktober 2015 08:59


Vi hade ett par vänner här på middag igår och hade det mycket trevligt och jag blir lika glad och tacksam då det hela är över. Är inte det dubbelbottnat? Joo, men jag är nog två personer i en. Jag har ju en stor knöl, ja inte min man, utan i mitt bakhuvud som läkaren säger skulle ha blivit en tvilling till mig.


Nja, det är matlagningen som jag har svårt för. Nu gjorde vi det enkelt för oss, kyckling och ris med wokade grönsaker. Det som var det bästa med den rätten var såsen. Jag hade i förrgår gått in på nätet och kollat efter en god sås till kyckling och hittade ett recept som var bra, för alla tyckte såsen var toppen. Till efterrätt hade vi gjort en blåbärspaj av blåbär som fanns hemma i Trehörningsjö, vaniljsås till. Till kaffet bjöd vi på en lingonkaka, lingonen var ifrån samma ställe. Den var god. Jag hade skurit bitarna lite olika, så de var absolut inte lika stora. Det påminner mig om en sann histora.




Bröderna Karl och Vilhelm är på kaffekalas och får dela på de två sista bitarna av tårtan. Dessvärre är bitarna inte lika stora.


"Ta först du", säger Karl generöst.


"Nä, ta du först", svarar Vilhelm lika tillmötesgående.


"Men om du skulle ta först", frågar Karl, "vilken bit skulle du då välja"?


"Den minsta", svarar Vilhelm pliktskyldigast.


"Ja, men då så", säger Karl, "då skulle den stora bli min".


Kvickt skyndar han sig att håva över den bästa och största biten till sitt fat.


"Så fick vi ju båda två den bit vi ville ha", säger han förnöjt.



I morse gick vi en liten kort runda för min mysing har ont i sitt ena knä, igen. Han undrar förskräckt om det är början till "gammeldommen", som vi säger hemmavid.


 

Livets gång, det är fakta. Här är ju allt på hjul, mysingen och jag vi går mest, än så länge.


 

Ett annat ålderstecken. Fast jag vet inte just det. Mysingen har opererat båda sina ögon för gråstarr, men jag har klarat mig än så länge och han är ändå yngre än vad jag är.


 

Höst även här, där vi gick, fast inte ålderns höst.


Trevlig helg vill jag passa på och önska er som tittar in till mig.

 
 
Eva

Eva

31 oktober 2015 09:53

God morgon på dig snäckan ...då hade ni det mysigt tillsammans härligt med vänner :) och en vacker höstbild oxå tack för det :) ha en fin lördag med din mysing kramen

http://evasblogg.blogg.se

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

31 oktober 2015 10:14

Tack för flera skratt :)
Jag känner likadant. Roligt med folk på middag men även jobbigt, det måste vara ålderns höst.
Jag har också fått opererat båda mina ögon för grå starr men det är jag bara tacksam för. Tack vare det som slapp jag kontaktlinser.
Trevlig helg till dig med.

http://www.steeperz.com

 
TantGlad

TantGlad

31 oktober 2015 12:05

Dina inlägg är mysiga som vanligt.
Mysingen och du har så snällt ihop. Ni verkar passa ihop.

Mmm...nu vart jag hungrig, och kyckling och blåbärspaj gillar jag. Det låter så gott .

Roligt, mysigt och trevligt inlägg på alla sätt och vis.

En skön allhelgonahelg till dig och mysingen.

Värm Höstkram.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

31 oktober 2015 12:23

Brukar själv laga till kyckling ibland - enkelt, gott och lätt att tillreda i ugn eller i en stekpanna/kastrull ☺
Tack för historien "ler"...
Önskar dig och din make en fin Allhelgonahelg! Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

31 oktober 2015 12:23

Brukar själv laga till kyckling ibland - enkelt, gott och lätt att tillreda i ugn eller i en stekpanna/kastrull ☺
Tack för historien "ler"...
Önskar dig och din make en fin Allhelgonahelg! Kram ♥

http://margot64.blogspot.se

 
Comsi comsa

Comsi comsa

31 oktober 2015 14:24


Trevligt med middag och det där middagsproblemet känner jag igen Lagar jag mat till mig själv så flödar fantasin men skall jag ha någon på middag då tycker jag plötsligt att jag inte kan laga mat längre.. :))

Ha en fin helg och en stor kram ❤

http://egopyret.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards