Direktlänk till inlägg 30 november 2015

Teknikens under, men inte för alla.

Av wiolettan - 30 november 2015 13:28


I morse ingen morgonpromenad utan vi tog den vid 10-tiden då jag ändå skulle ner till Vårdcentralen för att ta det obligatoriska PK-provet.


Denna gång är det särskilt viktigt att det inte kommer över 2.8 eftersom det är gränsen för att jag ska kunna få en influensaspruta, som jag hade tänkt att ta på torsdag. Vill inte ha en omgång till av det som drabbade mig för några veckor sedan och som jag fortfarande är hostig efter.



Jag har en väninna som är två år yngre än mig men som inte "vill" detta med mobiler och datorer. Hon har ju liksom jag varit tvungen att jobba med dator de sista åren av vårt arbetsliv, men hon tycker att det räcker så. Mobil vägrade hon länge att skaffa sig också, tills hennes bror blev överfallen och bunden i sitt eget hem. Då tog hon emot en mobil som hon har på ifall att någon behöver henne. Klokt val, säger jag.


Men i alla fall, hon betalar ju inte sina räkningar som jag gör via nätet utan över postgirot. Nu fick hon reda på att det skulle upphöra, för privatkunder, firmor kan fortsättningsvis använda pg. Hon ringde sin bank, vilket tog timmar, att komma fram, fick reda på att hon skulle gå till banken så skulle de hjälpa henne att betala räkningarna nu för december och sedan skulle hon få något slags betalavier, eller vad det nu var. På  banken satt hon i över en timme innan det blev hennes tur men hon gick fram och tillbaka och lyckades hålla humöret uppe.


Hon hann uppleva många roliga stunder där på banken, för folk över lag var irriterade. En äldre dam gick resolut fram till en kassa och krävde att få tala med "högsta hönset, inte någon vanlig tjänsteman utan den som bestämmer".


I alla fall, då min väninna skulle betala räkningarna fick hon reda på att det skulle kosta 360:- i omkostnader för banken som hon egentligen skulle betala. "Men" sa kassörskan viskande, "jag trollar bort det för dig".


Jag tycker synd om alla äldre som kanske inte har någon som hjälper sig, i denna teknikövertagande värld.


 

Får jag bjuda på¨en liten välkomstdrink för veckan som kommer?



 
 
Znogge

Znogge

30 november 2015 16:11

Tack så trevligt med lite gott bubbel så här på måndagskvällen!

Nej, teknikens under är inte lätt om man inte har någon som kan hjälpa en. Men i dagens läge är det nästan svårt att värja sig... Sedan kan man säga att bankerna vet att ta betalt. Inte har de så stora kostnader utan jag tror de använder det som ett medel att få kunderna att använda andra inbetalningssätt. Inte helt ok tycker jag...

Nåja, kram och god kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi Comsac

Comsi Comsac

30 november 2015 17:32


Det fungerar ju nästan inte utan en e-postadress och en internetbank idag, förstår inte ens hur banken bara hade en tanke på att ta ut denna avgift för detta, fy skäms på banken, men de kanske skämdes när hon blev bjuden på avgiften denna gången.

Stor kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Geddfish

Geddfish

30 november 2015 18:17

Bedrövligt av bankerna. De har ju inga pengar heller längre. Vill man åka utomlands, så får man beställa pengar via Forex (i Lidköping finns inget Forex) eller annat. Förr frågade man vad banken gjorde efter 3.

Tack för lite bubbel, jag tar det när jag kommit hem från körövningen nu i kväll. Vill inte ut i mörker och halka egentligen.

Kram och ha det gott! <3

http://gerd-geddfish.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

30 november 2015 19:49

Visst är det svårt för de äldre som inte vill använda sig av den nya tekniken. Vänder man datorer, internet och mobiler ryggen blir det väldigt dyrbart och krångligt. Pensionärsföreningarna gör nog sitt för att försöka hjälpa de tveksamma, men för en del går det bara inte.
Hoppas att ni inte blåst bort när Gorm drog förbi.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
gun

gun

30 november 2015 19:50

Jag tycker synd om alla som inte är vän med tekniken....
För allt går ju ut på att använda internet till allt.
Din väninna hade tur som slapp betala deras höga priser för att de hjälper sina kunder att betala sina räkningar! Tålmodig är hon med, undrar om jag hade varit lika tålmodig:).
Tack jag tar gärna ett glas bubbel...
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

30 november 2015 19:54

Det är för jävligt att allt ska bli digitalt. Det är inte alla som har tillgång till en dator så dom kan betala över nätet.
Jag försökte komma fram till banken nu men dom säger att jag har fel kod vilket jag inte har. Jag blir så trött på dom. Det var ju snällt att hon slapp betala omkostnaderna.
Var rädd om er, kramar ♥ ♥ ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

1 december 2015 11:58

Den digitala generationsklyftan. Gjorde en avhandling om just det för 10 år sedan, ett ämne jag brinner för. Hur kan man få med alla på den digitala resan. Just det här med att betala räkningar via pg skulle bort, har det funnits beslut om på länge. Riktigt tråkigt att bankerna inte har kommit längre på vägen, med att finnas till och ha bra ersättningar på gång i god tid, innan det sker. Kram!

http://https://utbrandvagentillbaka.wordpress.com

 
Ingen bild

Bosse Lidén

1 december 2015 13:30

Hoppas du klarade den viktiga gränsen igår så du kan få sprutan.
Bra att det fanns en ängel på banken. Annars har jag inte något snällt att skriva om banker just nu. Därför ska jag vara tyst.
Kram Bosse

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards