Alla inlägg den 6 januari 2016

Av wiolettan - 6 januari 2016 09:50


Mysingen och jag har gjort många utflykter ända sedan vi träffades. Ibland korta, några timmar, eller någon dag, eller någon vecka. För det mesta några timmar, det är vanligt.


   

Detta mausoleum är pampigt. Ovanför ingången står det att läsa: Till uppståndelsens morgon. Det kommer att hålla länge, kan man tänka, taket är av granitblock. Undrar hur någon tänker som reser ett sådant minnesmärke över sig själv? Ordet mausoleum kommer ifrån kung  Mausollos grav, en gång ett av världens sju underverk. Jag kallar det lite enklare för monument.


 

Den första utflykten som han tog mig med på, vad jag minns, var till Norra Begravningsplatsen, han ville visa mig så många fina gravstenar det fanns där. Och, det fanns det,  stora och påkostade, ibland riktiga monument. Det som också fanns där var många så kallade kändisar, gravstenar med mer eller mindre kända namn. Vi gick där i flera timmar, kommer jag ihåg.


Idag har vi också gått där men då ville inte han visa mig något utan jag ville att han skulle följa med mig för att kunna vara med i en tävling som en bloggvän Bosse Lidén har på sin blogg. Mysingen vet att jag älskar tävlingar, själv gör han det inte.


Tävlingen gäller att hitta tre mästare. Alltså någon gravsten där det stod att han eller hon hade varit mästare i något. Byggmästare, som exempel , vilket mysingens farfar var. Jag får inte ta någon titel som redan är nämnd i tävlingen så det var inte lätt efter flera dagar som tävlingen har pågått. 20 st olika mästare är redan upptagna., inkl. Byggmästare.


Dessa tre och några till unika fann vi på vår runda i morse.


 

Källarmästare. På Operakällaren från 1873 som krävde att servitörerna skulle vara slätrakade.


 

Trädgårdsmästarna, de var två bröder.


 

Tågmästare, som hade svart brett band i uniformsmössan.


Bland de kända gravstenarna vi såg i morse var bland annat skådespelaren Lorens Marmstedt., gift med Gio Petré.


Ha en bra dag mina bloggvänner och om ni vandrar ut så ta på er bra med kläder. Vi hade minus 14 grader i morse, biter lite i skinnet.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards