Direktlänk till inlägg 6 januari 2016

Stenkoll!

Av wiolettan - 6 januari 2016 09:50


Mysingen och jag har gjort många utflykter ända sedan vi träffades. Ibland korta, några timmar, eller någon dag, eller någon vecka. För det mesta några timmar, det är vanligt.


   

Detta mausoleum är pampigt. Ovanför ingången står det att läsa: Till uppståndelsens morgon. Det kommer att hålla länge, kan man tänka, taket är av granitblock. Undrar hur någon tänker som reser ett sådant minnesmärke över sig själv? Ordet mausoleum kommer ifrån kung  Mausollos grav, en gång ett av världens sju underverk. Jag kallar det lite enklare för monument.


 

Den första utflykten som han tog mig med på, vad jag minns, var till Norra Begravningsplatsen, han ville visa mig så många fina gravstenar det fanns där. Och, det fanns det,  stora och påkostade, ibland riktiga monument. Det som också fanns där var många så kallade kändisar, gravstenar med mer eller mindre kända namn. Vi gick där i flera timmar, kommer jag ihåg.


Idag har vi också gått där men då ville inte han visa mig något utan jag ville att han skulle följa med mig för att kunna vara med i en tävling som en bloggvän Bosse Lidén har på sin blogg. Mysingen vet att jag älskar tävlingar, själv gör han det inte.


Tävlingen gäller att hitta tre mästare. Alltså någon gravsten där det stod att han eller hon hade varit mästare i något. Byggmästare, som exempel , vilket mysingens farfar var. Jag får inte ta någon titel som redan är nämnd i tävlingen så det var inte lätt efter flera dagar som tävlingen har pågått. 20 st olika mästare är redan upptagna., inkl. Byggmästare.


Dessa tre och några till unika fann vi på vår runda i morse.


 

Källarmästare. På Operakällaren från 1873 som krävde att servitörerna skulle vara slätrakade.


 

Trädgårdsmästarna, de var två bröder.


 

Tågmästare, som hade svart brett band i uniformsmössan.


Bland de kända gravstenarna vi såg i morse var bland annat skådespelaren Lorens Marmstedt., gift med Gio Petré.


Ha en bra dag mina bloggvänner och om ni vandrar ut så ta på er bra med kläder. Vi hade minus 14 grader i morse, biter lite i skinnet.



 
 
Eva

Eva

6 januari 2016 10:29

Ja du jag håller mig inne går jag ut blir det en liten promenad hi hi gillar inte att frysa alls, fina bilder o ha nu en fin dag med din goding kramen

http://evasblogg.blogg.se

 
Gunnel

Gunnel

6 januari 2016 10:58

Jag håller med dig om att det är inte det lättaste att hitta fler mästare nu, eftersom det skulle vara olika yrken. Det är spännande med sådana utmaningar. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Bosse Lidén

6 januari 2016 11:23

Hoppas du/ni inte frös för mycket när bilderna knäpptes. Det blir tre poäng för de mästarna. Tack för ett trevligt inlägg. Just nu ringer ingen klocka för mig angående skådespelarnamnet. Annars är det mest mitt närminne som åker på "semester".
Kram Bosse

 
Znogge

Znogge

6 januari 2016 12:44

Jag skulle ju också givit mig ut och letat mästare men än har jag inte kommit till skott. Får se om jag hinner en sväng i eftermiddag. Bra jobbat :D

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Ingen bild

Comsi comsa

6 januari 2016 12:48


Har också varit ute men några mästare har jag inte jagat. Grattis till dina tre poäng. :)

Kram ♥

 
Ingrid

Ingrid

6 januari 2016 14:07

Du lyckades hitta tre till i alla fall! Jag hade funderingar på att gå till kyrkogården, men då måste jag gå på landsvägen och där är så halt, så det fick vara. Bilen hade jag inte lust att ta ut.
Hoppas att du får dina bilder godkända av Bosse.
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Anneli

Anneli

6 januari 2016 16:52

Jag har svårt att vara på kyrkogårdar. Det kryper i kroppen på mig, men det kan vara så fint.
I morse hade vi -19*, det var väldigt kallt men samtidigt skönt.
Det är en långsam dag idag, tiden går så sakta. Jag får nog lägga mig o vila ryggen lite.
Ha en mysig kväll , var rädd om dig kramar ♥ ♥ ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

7 januari 2016 08:13

Intressant.
Har sett Bosses utmaning.
Det finns faktiskt mycket intressant ur historian att hitta på kyrkogårdar, både i Sverige och utomlands.
Trevligt med era små utflykter.
Sköt om er i kylan!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Neta

Neta

7 januari 2016 10:41

Nu är jag här. Kollar mer senare. Kram!

http://Neta handarbetsblog

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15 16 17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards