Alla inlägg den 6 februari 2016

Av wiolettan - 6 februari 2016 08:58


...blir det idag istället för imorgon. Vi är lediga och tänker ta det lugnt.


Nu ska jag berätta om vad som hände igår då vi var ute och skulle handla lite mat, bland annat wokgrönsaker som vi ska ha till kycklingen idag.


Då vi hade handlat färdigt och var på väg hem såg jag ett kort som låg på marken. Jag tog upp det och sa till mysingen att det är väl bäst att vi tar hand om det så det inte kommer i "orätta händer". Som om våra skulle vara de rätta? Jo, men så är det, det finns så många oärliga personer i vårt samhälle.


"Ja", sa mysingen, "om vi sänder in det så kan vi få en blomstercheck som tack, för det har vi ju gjort förut". Detta kort var utfärdat av Handelsbanken ett betalkort. Så vem som helst kan ju använda det för att köpa saker på nätet eller betala med i en affär.  Jag tittade mig omkring såg ingen person med sökande blick. Mysingen stoppade på sig kortet och vi vandrade vidare, hemåt.


Vi hann upp en ung tjej med barnvagn och en liten tultande flicka bredvid. Jag sa till mysingen: "Ska jag fråga om det är hennes kort"? Han svarade inte så vi gick vidare och förbi dom. Då jag kom till korsningen sa jag: "Nej, jag vänder och går och frågar om det är hennes kort".


Sagt och gjort.


"Förlåt, men har du tappat ett betalkort"?


"Nej", sa tjejen, "har ni tappat ett kort"?


"Jag undrar om du saknar ett kort"? undrade jag.


Flickan stoppade handen innanför jackan och drog upp ett kort, tittade förskräckt på mig och utbrast. "Ja, det har jag, ett från Handelsbanken". Tydligen hade hon haft två kort bredvid varandra i fickan och nu hade hon bara ett.


"Vad heter du"? frågade vi och hon sa sitt namn som vi visste stämde med kortet.


"Var så god, jag hittade detta på gatan".


Hon stirrade på oss med öppen mun, helt tagen. "Hej då", sa jag. "Åh tack så mycket", kom det då äntligen och vi gick vidare och jag tackade inom mig Gud att jag hade än en gång lytt den ingivelse jag hade fått att fråga just den unga mamman. Vi besparade henne kanske en massa besvär och någon annan ifrån att bli tjuv.


"Jag blir mer och mer förvånad över dig", sa mysingen, "du är ju helt otrolig". Ja, kanske det, men det är i så fall inte min förtjänst.


Idag har vi plus minus noll och det småregnar ute så vi tog bara en kort runda före frukost. Nu strax kl. 10.05 är det melodikrysset som vi ska lösa och det brukar gå bra.


Trevlig lördag önskar jag er alla mina fina bloggläsare.



 

Mina älsklingsdjur, katter, har jag en hel del av.

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards