Alla inlägg den 11 februari 2016

Av wiolettan - 11 februari 2016 13:59



Översten ska hålla föredrag för regementet. När han drar undan förhänget  framför svarta tavlan upptäcker han en ovanligt elak karikatyr av sig själv. Han  ryter:


"Vem är ansvarig för detta misslyckade skämt"?


En viskning hörs långt bortifrån.


"Hans föräldrar i första hand".


Visst, vi ärver  drag av våra föräldrar, hos en del lite och hos andra mycket. Jag kan bara se några små likheter ifrån min pappa till en av mina bröder och en syster har några drag av vår mamma. Men annars, vi 10 syskon är så olika våra föräldrar och varandra,  till utseendet. Kanske har vi ärvt andra egenskaper. Jag till exempel har ärvt vår pappas fantasi och barnsliga sinnelag, mer än mina andra syskon. De har, många av dom, ärvt vår mammas musikalitet.


Jag kommer ihåg många kvällar som vi satt hemma i vårt stora kök, sådana som fanns på landet förr, kanske nu också och sjöng och spelade. Min mamma hade en underbar sångröst, så klingande vacker. En gång kommer jag ihåg att hon sjöng på en begravning i Trehörningsjö:s kyrka och folk ville att hon skulle sjunga där flera gånger. Men, tyvärr, min mamma var  ofta mycket sjuk och klarade inte av sådana åtaganden. Det kunde gå månader utan symtom, men rätt som det var så var hon en annan, inte vår mamma. Hennes nerver klarade inte av livets påfrestningar, verkade det som. Hon fick många elchocker mot hjärnan, men inte hjälpte det inte. Hon fick bara en panisk förskräckelse för sjukhus.


Hon dog bara 72 år gammal, jag var då 34 år.  I övermorgon skulle hon fyllt år om levat. Men, inte många blir 113 år.



Nu för tiden tänker jag väldigt mycket på mina föräldrar, förstår dom kanske mer, ju äldre jag själv blir. Pappa som var borta från hemmet rätt mycket på vinterhalvåret för att försöka tjäna pengar. Sommartiden hade han sitt lilla jordbruk. Han var en sann djurvän och min mamma tyckte inte ens om katter eller hundar. Det var min stora sorg då jag var liten, för jag ville ha en katt, eller helst många.





 

Vad blev detta för inlägg det var ju inte alls det här jag skulle skriva? Men så kan det bli.


I morse tog vi vår sedvanliga runda och efter frukost var vi och handlande lite matvaror. Gråmulet ute och på nollpunkten, det har regnat så det är blött på gångstigarna runt Lötsjön så jag hoppas inte att det fryser på. De har förvarnat från SMHI att det ska bli kallare.







Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards