Alla inlägg den 16 februari 2016

Av wiolettan - 16 februari 2016 07:15



Så var det dags igen. Ny lek/tävling ifrån vår lekledare som du hittar här, Bosse Lidén.


Denna gång är temat svårt.  Det gäller att försöka övertyga Bosse om att just vi som tävlar ger en bra bild av något som vi förknippar med sjukdomen Diabetes 1, en sjukdom som många av oss kanske har någon slags relation till.


Jag tänkte att detta går aldrig, just nu,  men skam den som ger sig. Igår eftermiddag var jag ur slag, förmaksflimret, men såg ändå nyheterna på TV och där handlade det så passande om Diabetes 1. Bland annat om en ung kille som hade fått prova ”den nya knappen” som Bosse har. Den var nämligen inte utprovad på barn förut, så denna unga kille hade fått chansen att vara med i en testgrupp. Han och hans mamma var så lyckliga över det, sparade framför allt en massa stick i fingrarna. Jag kan förstå honom. Han visade oss TV-tittare hur det fungerade och hur det lät då ”knappen” pep. Sedan kunde han utläsa om värdet var bra, för högt, eller höll på att bli för högt eller lågt. Helt suveränt. Detta borde vara tillgängligt för alla barn med Diabetes 1. Ja, andra också, men detta handlande just om barn och deras utsatta sits.


Eftersom kroppen, vid denna sjukdom har slutat att tillverka insulin får man för mycket socker i blodet. Därför måste man ta insulinsprutor, kanske många gånger om dagen, i värsta fall.



I alla fall, då slog det mig. Lekledaren/domaren hade sagt att vi bara fick ta egna nytagna bilder,  annars var det ju ett utmärkt tillfälle då killens arm visades flera gånger med knappen, men rätt ska vara rätt så jag få ge mig.


 

Kosten är viktig och bland annat havregryn hjälper kroppen att hålla blodsockret stabilt.


  

Ett Diabetes halsband som visar vad man lider av, i fall man kommer till sjukhus och inte kan prata för sig.


 

Att kolla blodsockret, sticka sig i fingret.


 

Denna tingest är bra för att knipsa av kanylen innan den slängs så det inte händer en olycka.


 

Forskning är viktigt. Där behövs det pengar annars står forskarna ställda och inget går framåt.




Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards