Alla inlägg den 18 februari 2016

Av wiolettan - 18 februari 2016 08:24



Vet inte varför men mitt PK värde har hoppat lite väl mycket de senaste veckorna så jag har fått gått ner till vårdcentralen och ta nya prover en gång i veckan. PK värdet, är det värdet som bestämmer hur många "råttgiftspiller" jag måste ta om dagen.


Förra tisdagen var jag där och det var bara två före så jag behövde inte vänta mer än cirka femton minuter. Då tänkte jag i förrgår, som också var en tisdag att jag går dit ungefär vid samma tid, då verkar det vara lugnt.


Döm om min förvåning då jag kom dit och hela väntrummet var fullt med folk, alla fick inte ens plats. En del gick och satte sig i andra väntrum som är till för patienter som har en bokad tid hos läkare. Men, eftersom det var fullt i labbets väntrum så förstår jag dom. Jag fick i alla fall en sittplats och där fick jag sitta och vänta. Irritationen hos alla köande var stor och många pratade om skandal, nonchalans och liknande.


Då jag efter långt om länge kom in till sköterskan frågade hon om jag ville vänta på svaret. ”Nej tack,” sa jag.


Då log hon och sa, ”Ja, jag förstår, du har ju fått sitta här och vänta länge så du kanske tycker att det räcker”. Det höll jag med om.


Jag talade om för henne att det var irritation ute i väntrummet, olustig stämning och hon förklarade att en sköterska var sjuk, en annan ”vabbade” som det heter, en hade fått åka på ett akutfall och en visste hon inte vad som gjorde att hon inte var där. Så den  här stackars lilla sköterskan sa att hon tog varannan patient. En med vanlig kölapp, sedan en med grön lapp, vi som tar PK prov och sedan en med röd lapp, akutfall, sådana som ska direkt in till läkare efteråt.


Så mycket trevligare det skulle ha varit om hon tagit nå´n minut och gått in i väntrummet och sagt som det var, att det var underbemanning och att hon gjorde så gott hon kunde. Information är viktigt. Får patienterna veta så tar dom väntan på ett annat sätt. Information, hur det är, behövs i ett sådant läge, kan jag tycka. Jag sa inte det till henne, det borde de begripa själva där på labbet. Jag är heller inte lagd åt det hållet att vara någon slags "uppfostrare".



I morse minus 2 grader och det snöade vilket det gör fortfarande.


 

Det övervintrande svanparet med sin unge som nu är ganska så stor.


 

Här syns den gråa ungen lite bättre, kanske. Kommunen har gjort isfria vakar på sjön för sjöfåglarnas skull.


 

Det ser så roligt ut då svanarna tvättar och putsar sig på morgonen. De är verkligen viga och akrobatiska. De ska komma åt hela kroppen. Ungen gör som sin mamma.


Om en liten stund måste vi iväg igen. Vi ska hjälpa en pensionär att bära lite saker. Jo, visst, vi är också äldre, men min mysing är stark och han måste ha mig med som kan heja på.








Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards