Alla inlägg den 7 mars 2016

Av wiolettan - 7 mars 2016 10:28


I morse var det verkligen förrädiskt att gå på trottoarerna hos oss. Vi skulle ta vår vanliga runda, men fick skippa strandpromenaden och tog en stadspromenad i stället. Underlaget var blandat, grus, snömodd, is och vatten. En liten stund var vi i alla fall ute. Plus minus noll visade termometern.


Sedan, efter frukost,  gick vi ner till Landsvägen för att handla, det småduggade och ändå satt det tiggare utanför affärerna som vanligt men det kändes lite extra jobbigt då det var ett så´nt olustigt väder. Jag har ju så svårt att gå förbi dessa för det gör så ont i hjärtat, tar omvägar om det går, ger dom något om det går.


Min mysing han är "stenhård", inte en krona till tiggare. Joo, det händer ibland. Om det är någon som sitter eller står och spelar och kanske sjunger då tycker mysingen att de gör något i alla fall och då kan han ge en slant.


Därför blev jag otroligt förvånad en dag då han kommer hem ifrån en tripp till affären. Jag kunde inte följa med.


"Idag gav jag något till en tiggare utanför Lidl", sa han då han kom hem. Jag trodde honom inte, absolut inte.


"Men" sa jag, "av princip ger du ju aldrig något till dom som sitter där".


"Nej jag vet men pantautomaten var trasig och det stod en utanför och ville ha de burkar som kunderna inte kunde göra sig av med, så han fick mina". Jaha, då förstod jag.


 

Ett skyltfönster hade dessa lappar uppsatta. Ord och inga visor. "Stöld är lika med en ståplats i Bällstaån". Den ån ligger inte så långt därifrån.




 

Ett hjärta kom också i vår väg.


Jag kommer osökt att tänka på en strof ur en sång som bland andra Christer Sjögren brukar sjunga.


Räck mig din hand vi har samma väg att gå,

räck mig din hand vi har samma mål att nå.

Glöm allt som skiljer och låt oss tänka på

vi behöver alla varann.


Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards