Direktlänk till inlägg 21 mars 2016

Minnen i mitt hjärta.

Av wiolettan - 21 mars 2016 08:55


Idag, en ny dag och vi har tagit en morgonpromenad, härligt, en mycket kort, men ändå lite frisk luft.  De gånger som jag inte kommer ut saknar jag det, är så tacksam då allt fungerar. Tack för vänliga kommentarer, de betyder så mycket, fint att ni finns här, mina  bloggvänner.



Såg att det var tävling på gång och då måste jag försöka vara med.


Tog min mysiga mysing i handen och vandrade ut. Bosse Lidén hade denna gång en lite annorlunda grej på gång.




   

Det ena, att fota en kyrkklocka som  bara ena visaren syns på. Gäller att passa tiden väl. Denna kyrka ligger bara på cirka 10 minuters promenad hemifrån, i min takt, mysingens halva tiden.


   

Det andra, att fota ett gulljus. Alltså då trafiksignalen slår om till gult, före rött eller grönt.


Sedan skulle vi ta med fem olika bilder som symboliserar något minnesvärt, något som har fastnat i hjärta och sinne. Det kan vara bra eller mindre bra ögonblick, sorg eller glädje, men något som har etsat sig fast i hjärtat. Något i nutid eller längre tillbaka, vi fick välja själva.


Det finns så många gånger, så många tillfällen som för alltid finns kvar inom mig, på både gott och ont och nu ska jag försöka att välja ut bara fem av dom. OK!  Vill lova att det är svårt, det skulle kunna vara fem gånger fem, så länge som jag har levt och så mycket som jag har upplevt. Men här kommer några, utan någon speciell ordning.


   

Min bästa vän sedan tidiga barnaår, Asta. Här en bild av henne då hon konfirmerade sig. Kort tid därefter blev hon påkörd av en bil och dog omedelbart, endast 15 år ung. Jag var också bara 15 år då och detta var ett stort trauma och ingen kunde jag prata om det med.


   

Mysingen och min förlovning, ett kärt minne som inte tonas bort. Det är faktiskt 10 år sedan i år. Mysingen håller min hand, med diamantringen på, för första gången. Ja, ni ser väl den lilla, men dock diamanten? Ni vet väl att det inte är storleken det kommer an på?


   

En dröm slog in. Jag har i många år önskat att få se Venedig och åka gondol på Canale Grande. Mysingen som satt i fören, tog bilden.


   

Den dagen som mitt hjärta stannade och jag fick en pacemaker på Thorax kliniken.  Helt fantastiskt vad läkarvetenskapen har kommit  långt och kan hjälpa oss. Annars vet jag inte om jag hade levt idag.



Då jag och min förra man på en av våra resor till Brasilien kunde skänka pengar för inköp av en tomt och upprustning av ett barnhem. Vi hade sålt vår villa. 


   

Första gången jag fick se en del av dessa barn som fick bo på barnhemmet, springa och leka på tomten, ner till vattnet, upp på brädor och ut i vattnet. Visserligen kantrade dom och de trillade i, men glädjen, ja den var obetalbar. Vattnet var smutsigt men de brydde sig inte. Åh, det var så fattigt där i norra Brasilien


Den glädjen och dom skratten bär jag med mig, dessa före detta gatubarns förtjusning över att få leka som andra barn, att få vara, just barn.



 
 
Ditte

Ditte

21 mars 2016 10:58

Så fina och väldigt tänkvärda ögonblick du delar med dig av!
Tusen tack!
Och visst var det svårt att välja. Jättesvårt!
Hoppas att du nu mår bättre!
Jag har verkligen saknat dig!
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

21 mars 2016 11:24

Du är flitig deltagare i Bosses tävlingar har jag sett och man borde ju vara med, men just den här är ingenting för mig, för här finns inga trafikljus.

Du har lyckats väldigt bra i tävlingen och de minnesvärda bilderna är jättefina!

Ha en skön vecka och hoppas att ditt hjärta håller sig lugnt!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Geddfish

Geddfish

21 mars 2016 11:32

Du är en duktig tävlingsmänniska och levererar glatt till Bosses tävlingar, så kul!
Härliga minnesbilder du visar, tack för att jag får titta på dem.
Det är alltid svårt att välja ut speciella ögonblick, för vi har ju så många egentligen.

Varm och mjuk kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Znogge

Znogge

21 mars 2016 12:09

Vilka starka och berörande ögonblick som du delar med dig av. Kan tänka mig att det var ett trauma att mista sin bästa vän under sådana omständigheter. I dag hade det funnits ett helt annat skyddsnät i en sådan situation. Ja, vi har verkligen tur att läkarvetenskapen gått framåt som den gjort.

Många kramar <3

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi comsa

Comsi comsa

21 mars 2016 13:38


Så fina ögonblick du delar med dig av.... ♥
Skönt att du mår lite bättre.

I Venedig har jag med varit, jag var där 2000-2001 :D)

Stor kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

21 mars 2016 15:01

Venedig står med på min önskelista. Vad sorgligt med Asta. Undra hur hon hade haft det i livet om hon fått leva vidare. Tufft för dig att bära i den känsliga åldern.
Nu hoppas jag att du får vara pigg och frisk under hela Påsken.
Tack för ett personligt blogginlägg med många bottnar.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
biggeros

biggeros

21 mars 2016 16:53

Så otroligt fina minnen du bär med dig med hjälp av kort. Så tråkigt dock att din bästa vän fick bara uppleva ett sådant kort liv. Du klarade uppgiften. Så generöst även att hjälpa fattiga barn med en tomt och hem. Kram på dig÷)

http://biggeros.blogg.se

 
TantGlad

TantGlad

21 mars 2016 22:04

Tack själv min vän för att du finns här i blogglandia. Jag har varit lite orolig för dig.......Men nu känner jag mig lugnare närjag ser att allt är ok

Du har klarat Bosses utmaning utomordentligt bra. Ditt inlägg ....dina ögonblick och upplevelser berörde mig Värkligen. Din vän Asta....så himla sorgligt och tragiskt att blir förolyckad vid sån tidig ålder som 15 år. Förstår det måtte varit jobbigt då. Ingen att prata med.

Tack min vän för alla dina ögonblick i livet som betytt lite extra.

Varma Goa kramar till dig min fina bloggvän.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Eva

Eva

22 mars 2016 09:46

Tack att delar med dig av detta jag är inte så mkt för tävlingar men ni är många som är med i Bosses utmaningar o det är skoj

Va rädd om dig kramen

http://evasblogg.blogg.se

 
Ingen bild

Maria

22 mars 2016 10:27

Du är fantastisk i denna tävlingslek. Att tänka tillbaka på ögonblick väckte mycket tankar. Tack för de glimtar du delat. Var rädd om dig och här kommer ett lass med påsk kramar. Kram! Kram!

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

22 mars 2016 13:46

Jag har ju varit med några gånger hos Bosse, men det är väldigt sporadiskt. Och sista tiden har jag ju haft "laga förfall"!
Din tolkning och dina bilder var dock jättebra!
KRAM
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Anneli

Anneli

22 mars 2016 20:49

Vad roligt att se dina minnen, men väldigt tråkigt med din vän. Det är alldeles för tidigt att mista sitt liv.
Har hållit igång idag så nu har jag värk kan jag lova. Ska strax lägga mig o titta på tv;n lite.
Hoppas att du har haft en bra dag, du får ha en mysig kväll. Var rädd om dig, dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
FREEDOMtravel

FREEDOMtravel

22 mars 2016 22:09

Fantastiskt att få bidra till barnhemmet och få se vad det kunde leda till! Det är ju sånt som gör en glad på riktigt!

http://www.freedomtravel.se

 
Lena

Lena

23 mars 2016 08:49

Förstår att det var kämpigt när Asta dog, och att inte ha någon att prata med. Förlorade också en vän i ungdomen, och det var svårt även fast jag hade nära vänner att prata med om det.
Fantastiskt att välja ut 5 saker sådär, undrar vad jag skulle välja!

Jag har tänkt på en sak förresten. Är det någon som föreslagit Hisablation mot ditt flimmer? Då behöver man pacemaker - men det har du ju redan. Tycker det verkar rätt så begränsande för dig, flimmerproblemet.
Kram!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

23 mars 2016 10:07

Vilka underbara minnsesbilder. NÅgra blev jag berörd till tårar av. Tack för att du delar med dej!

http://leniawales.wordpress.com

 
Anneli

Anneli

23 mars 2016 20:57

Gokväll i stugan. Hoppas att ni har det bra du o mysingen.. Det har varit strålande sol idag. Jag har haft en bra dag men nu är både jag o Teddy trötta så det blir snart sängen.
Var rädd om dig, dröm vackra drömmar. Kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards