Direktlänk till inlägg 24 mars 2016

Einar Ekberg

Av wiolettan - 24 mars 2016 13:45



I morse 2 minus grader och senare på dagen sol och flera grader plus. Mysingen säger att han känner att det är vår i luften. Jag känner ingenting alls jag.


    

Vi mötte den 91 åriga damen som är så duktig på att promenera på morgonen. Vi har inte sett henne på ett tag och vi skulle ge henne fribiljetter till en minneskonsert för Einar Ekberg. Nu fick hon biljetterna och det var jag så glad över för jag vet att hon och hennes vän älskar att lyssna på kristna sånger.


Einar Ekberg var en känd sångare, med en härlig sångröst. Under 1930-50 talen var han en eftertraktad sångare i kyrkor och folkparker med mera. Jag brukar säga att de sångröster som jag älskar mest är Einar Ekberg och Elvis Presley. Ekberg hade en baryton röst som skulle platsa på vilken operascen som helst. Har ni inte hört honom så försök att göra det, finns många insjungningar som går att lyssna på. Jag har ju hört honom i verkliga livet och det glömmer jag inte. Han sjöng bland annat  "Var jag går i skogar berg och dalar" så jag fick gåshud över hela kroppen.


På denna konsert är det andra sångare som sjunger ur Einars reportoar, kan jag tänka mig.


Vi såg en lustig grej på vår promenad. Jag brukar bli arg och ledsen då jag ser att någon har slängt cigarettfimpar ute i naturen, det kan ju lätt bli eldsvåda om det är torrt i markerna och cigaretten inte är släckt.


 

Här blev jag mest full i skratt. Den hade nämligen fastnat på ett smalt grässtrå. Såg riktigt roligt ut, där den hängde. Undrar hur de tänker som inte ens orkar släcka sin fimp innan den slängs bort. Det kanske inte syns på bilden, men den ligger inte på marken utan hänger på ett strå.



 

Ett hjärta såg vi också, på en dörr denna gång.


Var jag går, i skogar, berg och dalar,
Följer mig en vän, jag hör hans röst.
Väl osynlig är han, men han talar,
Talar stundom varning, stundom tröst.


Det är Herden god. Väl var han döder,
Men han lever i all evighet.
Sina får han följer, vårdar, föder
Med osäglig trofasthet.






 
 
Comsi comsa

Comsi comsa

24 mars 2016 15:09


Nu blev nog tanten glad över att få biljetter bara sådär... :)
Fina bilder som fångats med dina ögon sett.

Glad Påsk och en stor kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

24 mars 2016 15:55

Så bra att ni fick tag på henne så att hin kunde få sin fribiljett till konserten. Hur svårt kan det vara att hitta en papperskorg tänker jag? Men det var kanske bättre att den slocknade i gräset än tog eld bland papper och annat...

Önskar dig en fin skärtorsdag!

Kram <3

http://znogge.wordpress.com

 
Piedra

Piedra

24 mars 2016 16:51

Här var det -4 grader imorse när vi klev upp. Inte lika vårigt idag som igår tyvärr.
Har aldrig hört Einar Ekberg så får försöka leta på nätet och se om jag hittar något med honom. Vad fint att ni gav fribiljetter till den gamla damen.
Varm kram <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

24 mars 2016 20:07

Vilken tur hon hade, den gamla damen, att hon fick fribiljetter. Det är trevligt att kunna göra någon glad.....
GLAD PÅSK
Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

24 mars 2016 21:06

Så fint av er att ge bort biljetten och säkert blev damen glad.
Einar Ekberg minns jag så väl och jag har lyssnat på en del av hans sånger. En fantastisk röst.
Jag hade en kollega för många år sedan när jag arbetade i Upplands Väsby och tyvärr avled hon alldeles för tidigt i cancer, knappt 40 år, men jag kan än idag med en fin och varm känsla minnas hennes begravning i Silverdalskapellet i Sollentuna. Ljus musik var det viktigaset och med hela tiden var Ibrakören, där både hon och hennes man var med.
Och Ibrakören sjöng också denna sång; "Var jag går...."
Stor kram från mig och önskan om en Glad Påsk.

http://akker.blogg.se

 
Eva

Eva

25 mars 2016 09:10

God morgon sötnos...naw fin gest av er men ni är goda människor det vet jag ju redan ;) hjärtan gillar jag oxå :) hoppas allt är bra med er o att ni får en fin påsk så jag önskar er GLAD PÅSK VÄNNEN kram kram

http://evasblogg.blogg.se

 
Biggeros

Biggeros

25 mars 2016 12:43

Då kan jag tänka mig en liten dam som blev glad. Visst är det onödigt att människor inte kan fimpa efter sig. Sådant gör mig så upprörd.. Så hoppas nu du får en mysig Påskhelg. Kram

http://Biggeros.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

25 mars 2016 14:31

Min svärmor älskade Einar Ekberg och hon hade en liten bärbar grammofon som hon spelade hans skivor på. Visst hade han en underbar röst. Det var stor sorg när han gick bort alldeles för tidigt.
Ha en skön långfredag!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
gun

gun

25 mars 2016 17:30

Vad trevligt för den gamla damen tror säkert att hon blev glad.
Det är så tråkigt när de bara slänger fimpar, skräp m.m
Hur svårt kan det vara att slänga det i en papperskorg?!?
Önskar dig en fin Påsk.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Anneli

Anneli

25 mars 2016 21:59

Klart att du såg ett hjärta, du är ju ett själv ♥
Det är dålig stil att slänga fimpar så, rätt som det är så börjar det brinna.
Roligt för den gamla tanten.
Var rädd om dig min vän. Glad Påsk. kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Leva-Kerstin

Leva-Kerstin

26 mars 2016 15:44

Så fint av er att ge biljetter till den gamla damen. Visst känns det skönt inombords att göra någon glad.
Är det du själv som skrivit den fina dikten?
Glad Påsk till dig och tack för ett fint inlägg.

http://www.steeperz.com

 
Lena i Wales

Lena i Wales

26 mars 2016 19:17

Säkert en glad dam.
Vill pass på att önska en glad påsk och sköt om er!

http://leniawales.wordpress.com

 
TantGlad

TantGlad

27 mars 2016 08:25

Jag är nog för ung ( ibland kan man vara för ung...ibland är man gammal) för att veta vem Einar var. Har alldrig hört talas om honom förrän nu. Men det tackar jag för. Man lär så länge man lever.
Kul med fribiljett och ciggaretten som hänger på strået. Visst ser jag det.

Hjärtanes då. Så fina hjärtan du alltid hittar vännen.

En varm Påskkram till dig söta rara bloggvän.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Annika

Annika

27 mars 2016 20:04

Du har ett stort och gott hjärta. Elvis känner jag till men tyvärr inte denna Einar. Men nyfiken som jag är så ska jag googla på hans namn. Ha nu en fortsatt fin Påsk.
Kramelikram

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Anneli

Anneli

27 mars 2016 21:17

Hej min kära vän. En dag kvar på påsken o sen är den över. Hoppas du har haft en trevlig påsk med god mat o trevligt sällskap.
Min har varit bra, som vanliga dagar =) Min lille Jack har varit magsjuk så dom har inte fått några påskägg av mig än, men dom ska få dom snart.
Ha en mysig kväll, dröm sött kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

30 mars 2016 17:46

Einar var en av min mammas favoritsångare. Hon spelade ofta hans skivor och kassetter. Jag minns att jag som liten var med och lyssnade på honom en gång i en kyrka. Tänk så populär han var i många år. Arthur Eriksson var en annan favorit för min mamma.
Snällt av dig/er att tänka på den äldre kvinnan.
Det finns alltför många slarviga personer som inte tänker längre än näsan räcker.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpres.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards