Direktlänk till inlägg 11 april 2016

Masken.

Av wiolettan - 11 april 2016 08:35



Vid vår morgonrunda tog vi vägen  förbi idrottsparken och där på gångstigen låg en daggmask, helt stilla. Det är ju fortfarande inte någon värme att tala om och daggmaskar har jag inte sett förut i år. I morse hade vi plus minus noll.


Vi stannade till och stod båda två och stirrade ner på masken som började röra sig lite, åt motsatta hållet emot vad den skulle göra för att komma ner till någon jord. Den verkade vilja sträva rakt mot väggen på curlinghuset. Stannade till och förblev helt orörlig igen.


”Stackars lilla mask, vart är du på väg”, hann jag tänka innan en dam kommer fram till oss och frågar:
”Vad tittar ni så intresserat på”?


”Jo”, sa jag, ”det är en daggmask som är på väg åt fel håll för att kunna överleva”.


”Men den verkar inte leva”, sa damen, ”den är så stilla”.


”Jodå” sa jag, ”visst lever den.


”Ja men då måste vi hjälpa masken att komma rätt”, sa damen och tog den i handen och la den på andra sidan där det fanns jord och gräs.


Jag blev faktiskt glad, det finns personer som har känsla även för det svagaste lilla kryp, en mask som många tycker kanske är läskig att hålla i. Damen hade handskar på sig.


En liten sann barnhistoria så här på måndagsmorgonen kanske skulle passa.


En lärare i grundskolan skulle förklara för sina elever vad barmhärtighet var. För att de lättare skulle fatta detta abstrakta substantiv så tog han till en bild:


"Om jag ser en man slå sin stackars åsna illa och jag hindrar honom, vad visar jag då?

"Broderskärlek, magistern".




   

Min novemberkaktus har slagit ut. Nog är det novemberväder ute, i alla fall på morgonen, men ändå.

 
 
Piedra

Piedra

11 april 2016 09:26

Jag tycker själv att maskar känns lite läskiga att ta i så jag brukar inte plocka upp dem, men jag är väldigt noga med att inte trampa på dem i alla fall.
Varm kram <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
znogge

znogge

11 april 2016 10:03

Ett sådant beteende visar att det är en riktig djurvän som är farten. Jag tror faktiskt att jag hade gjort det samma.

Hoppas du får en riktigt fin måndag!

Kram<3

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi comsa

Comsi comsa

11 april 2016 10:18



Så fint gjort av damen, något att ta lärdom av.
Din novemberkaktus är helt underbar.

Varm kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Geddfish

Geddfish

11 april 2016 11:21

Jo, vi är bröder och systrar. Och äkta djurvänner tar hand om naturen.
Kom att tänka på sången om masken Max nu också...
Varm kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

11 april 2016 15:21

Allt levande har rätt till liv, även en obetydlig daggmask!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Preciosa

Preciosa

11 april 2016 17:44

Hej´!
Min dotter(Som bor där du bor) är en sann djurvän...Har nog ärvt det av sin mormor :-)(Undantag kackerlackor. I af så när hon var ca 7 år så kom hon ledande cykeln från skolan. Hon hade hängt upp jättelånga daggmaskar på styret så dom inte skulle bli påkörda när dom låg på vägen...Hm...Jag hade svårt att hålla masken om man säger så...Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Gunnel

Gunnel

11 april 2016 20:01

En sann djurvän! Idag har vi haft en helt underbar solig dag och jag har varit ute i trädgården och donat lite. Ska tydligen bli samma väder i morgon...innan det svänger igen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Ditte

Ditte

11 april 2016 22:09

Vilken fin maskhistoria! Och jag tror att jag också hade kunnat flytta den, kanske med hjälp av en pinne....
Och din skolhistoria var fin. En bra liknelse.
Så fin din novemberkaktus är och jag har aldrig tidigare sett vita. Jag har en men den är röd och blommar också nu. DEt är en påsk, novenmer och julkaktus; allt i ett.
Kram till dig.

http://akker.blogg.se

 
Lena

Lena

12 april 2016 08:38

Så fint! Jättefint. Med masken och allt. Känns så hoppfullt på något sätt!

http://Degislivet.bloggplatsen.se

 
biggeros

biggeros

13 april 2016 07:59

Tack för barnhistorian. Det kan behövas så här på morgonen att få hjärnan till att tänka till lite. Jätte fin Novemberkaktus. Så barmhärtigt av den gamla tanten att rädda masken. Ha en bra dag min vän. Kram

http://biggeros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards