Direktlänk till inlägg 6 maj 2016

Ett gott skratt förlänger livet. Gäller visst gamla spisar också.

Av wiolettan - 6 maj 2016 10:08


Fredag, härliga fredag,. Förhoppningen finns. Det ser så soligt och varmt ut ute. Jag har snart varit inomhus en vecka och det känns si så där. Men, det kommer bättre tider.


För några veckor sedan så märkte jag att den största plattan på vår spis inte blev varm. Först då jag satte vredet på femman så kom värmen. Efterhand blev det jobbigare och jobbigare så vi kontaktade Förvaltaren som vi hyr av och de sände en elektriker som skulle laga plattan.


Då han kom ut i köket började han att skratta.


"Sådana gamla spisar finns inte längre, vad är den där ifrån för årtal? Det finns inga reservdelar eller nåt till den åldringen, bara att byta ut".


 

Han gick inte ens fram till spisen och kollade att det var som vi hade sagt. Rörde inte spisen.


"Jag ringer och ser till att de kommer hit med en ny spis"...


Sagt och gjort. Häromdagen kom den nya spisen.


Det var två killar med, en tog ut den gamla, en satte in den nya. Båda kommenterade att sådana spisar finns inte längre, de har slutat att tillverkas. "Tror att de slutade att göra de där handtagen år 1979". De var uppriktigt förvånade över att den hade hållit så länge.


"Det kommer inte den här nya att göra, det vet vi säkert, sådana hållbara spisar tillverkas inte längre".


 

Nog är det skillnad alltid. Har ännu inte använt den mer än att värma vatten och grönsaker. Spishäll.



Den gamla spisen höll väl så länge eftersom jag kanske inte använt den så mycket, urursel som jag är då det gäller matlagning. Så, den har nog skrattat "inomspis" många gånger åt mina försök.




 

Dagens hjärta kom mysingen med. Ni ser väl vad det är?  Ni ser väl hjärtat också, längst upp?.



 
 
Znogge

Znogge

6 maj 2016 11:06

Grattis till nya spisen! Det är verkligen smidigt med häll. I sommarstugan har vi en spis som är 56 år gammal... Då kan man inte klaga :D

Kram och ha en härlig fredag!

http://znogge.wordpress.com

 
gun

gun

6 maj 2016 12:24

Grattis till att du fick ny spis... den gamla hade nog gjort sitt:).
Tror nog att det ligger något i det grabbarna sa att de nya maskinerna håller inte lika långt längre. Tyvärr!
Du får ha en fin fredag.
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Piedra

Piedra

6 maj 2016 16:48

Det är sant; gamla saker höll längre. Både spisar, kylskåp, telefoner och bilar. Nu tillverkar de mest skräp som håller några få år.
Varm kram! <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

6 maj 2016 23:23


Samma hände för mig för kanske sex, sju år sedan å jag fick en ny men med plattor igen. Spisen smäller och låter när ugnen är på så jag flyger i luften.

Nästa gång skall jag nog få en häll jag med. :D))

Godnattkram. ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

7 maj 2016 00:57

Härligt med ny spis och häll, jag var skeptisk när vi tog en med häll. Men det är toppen. Skönt att du mår bättre. Kram👍😀🌼💚

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena

Lena

7 maj 2016 08:08

He he ;) jag är nästan rädd inför att vi måste köpa en ny spis, för jag vill INTE ha en med häll, den nya spisen som alla tycks ha, jag vill ha den gamla modellen med "plattor" på! & det vete kattsingen om det finns någon sådan kvar.... vågar inte ens kolla i affärerna :o men visst är dom fina! men -nej tack för mej ;)

Varm lördagskram till er båda! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Lena i Wales

Lena i Wales

7 maj 2016 09:37

Härligt med ny spis!
Hoppas du blir helt frisk snart och kan njuta av sommaren som jag har hört kommit till er! Ha en fin weekend!

http://leniawales.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

7 maj 2016 11:55

Fint att du fick en ny spis! Grattis!
Men den får väl hålla så länge som den gör. Trist idag att man tummat så mycket på kvalitén och det blir mer slit och släng och det gäller ju det mesta. Men kvalité kostar ju...
Hoppas nu attsnart orkar komma ut lite i det vackra vädret igen.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
biggeros

biggeros

8 maj 2016 15:05

Mycket av de gamla apparaterna håller längre. Då har du använt spisen med andakt. Samtidigt fick du en ny spis vilket man inte säger nej, tack till. Ja, hjärtat ser jag nog på riksdagen. Kram på dig

http://biggeros.blogg.se

 
TantGlad

TantGlad

8 maj 2016 19:32

Förr då tillverkade de rejäla grejer som höll .....Men så är det inte längre tyvärr. Din gamla spis har Värkligen hängt med läääääänge.
Nåväl....Det är bra med en ny spis iallafall.

Nu ska du ha en jättefin ny vecka du, mysingen och din spis.
Vilken rätt har du först lagat på din nya spis??

Stor kram från mig.

http://tantglad.bloggo.nu

 
Gunnel

Gunnel

9 maj 2016 09:10

Det ligger nog mycket sanning i att äldre spisar, tvättmaskiner och dyl. var hållbarare förr. Man kan inte vara utan dem, så det är inte mycket att fundera över när de ger upp....bara att köpa nytt. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

10 maj 2016 10:13

Så fin spis! ,-) Härligt!
Mamma har oxå en gammal spis, som sagt dom höll dom gala ,-))
Trist att ha fått vara inne den här veckan, jag har mest varit ute med hundar och letat ,-)
Hoppas verkligen du kryar på dig så du får komma ut och njuta, för nu blommar det ,-)
Varm Kram Primrose ,-)
Visst ser jag hjärtat! ,-))

http://enrosafluga.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards