Direktlänk till inlägg 11 maj 2016

Ut för att leta småkryp.

Av wiolettan - 11 maj 2016 15:45


En ny tävlingslek av lekdoktorn Bosse Lidén är på gång. Den har ju varit igång i flera dagar men nu först har jag fått ihop lite. Mysingen följde mig ut och var mitt moraliska stöd, nja inte bara moraliska. Hålla handen är bra i bland.


Det gällde att fotografera olika små kryp.


   

Skalbagge.


 

 Fjäril. En citronfjäril, men det är den vita på bilden, bredvid gula blomman. Såg inte så många fjärilar och bara dessa vita. Svårt att få någon bild på dom var det.



 

Myra. Det blev många små, på väg ner i sin håla. Skulle önska kameran kunde fokusera, eller om det är fotografen det är fel på.


 

Humla. Ja det var inte lätt, den bara flyger och flyger den här årstiden., men till slut så satte den sig, trodde jag men ni ser, den flyger här med, vingarna  syns knappast. Såg inte förrän jag tog fram bilderna på datorn att humlan hade hunnit lämna blomman, så där hade jag tur.


 

Nyckelpiga. De finns i olika färger och mer eller mindre prickar på sig. Den här är söt. Svart och gul. Jag är mest van att se de rödsvarta.



 

Mask. Jag tänkte att hitta en mask nu i värmen och torkan, då måste jag väl gräva i jorden. Men rätt som det var så låg det en framför mig på trottoaren. Trodde först att det var en pinne, eller en död mask, men den rörde till slut på sig. Då tog mysingen och bar den till närmsta gräs så att den skulle kunna få skydd emot solen och gräva ner sig. Efter det att jag hade fotat den.



   

Larv. Under en stock fanns den.


   

Spindel, den första som jag sett i år. Liten en som spann sina första trådar, han hade inte hunnit få ihop så många trådar. Här syns den plus sin skugga och något av det han spunnit.


   

Fluga, ja den satt ju där den satt. Kan man ju tro, men så snabba de små krabaterna är.


                 

Bajs skulle vi också leta efter och fotografera.  Spillning från vilda djur, inte hästar, hundar och katter, ja sådana som vi har som husdjur. Vissa kaniner och kossor räknas väl dit också.

Detta är vad jag fann.  Första and. Andra, gås, tredje fiskmås, kanske en duva. Gissningar.








 
 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

11 maj 2016 17:43

Vad snäll han var mot masken. Med lite otäck fantasi kunde det varit en farlig orm som fotograferades på avstånd. Med lite mer fantasi kunde larven varit en ostbåge som ramlat ner från en nymålad gul balkonglåda. Nej Bosse. Sluta tramsa. Tuffaste bilden tycker jag var spindelskuggan. Jag tycker du lyckades bättre än vad jag brukar jag göra när jag kämpar med humlebilder. Det händer att jag tar massor av bilder på humlor och de blir bara suddiga och jag får slänga alla. Det bästa tycker jag var att se att du är tillbaks igen utomhus. Hoppas du är helt kurant från bacilluskerna. Kram Bosse

http://bosseliden.wordpres.com

 
Znogge

Znogge

11 maj 2016 17:53

Grattis till ett väl genomfört uppdrag! Jag trodde först också att masken var en orm och blev lätt matt men inser att det är en harmlös rackare du förevigat!

Kram och trevlig kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Geddfish

Geddfish

11 maj 2016 18:27

Jag får säga, att han Bosse hittar på mycket kul!
Kul att du fick ihop det!
Varm solig kram! ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

11 maj 2016 18:40

Så bra du lyckades, smart att vända på stockarna, jag grävde i jorden efter mask. Kram kram

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Gunnel

Gunnel

11 maj 2016 19:40

Du hittade alla sorter. Men du lägger ner mycket jobb på det med förstår jag. Bosses tävlingar är jättekul. kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

11 maj 2016 20:39

GRATTIS! Bra jobbat och snabbt ,-)))
För mig tog det en himla tid, jag tänkte ge upp flera gånger ,-))))
Visst är det svårt att fota när dom inte sitter still! ,-)
Ha det jättefint VARM KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

11 maj 2016 21:44

Så bra du lyckades fina Wiolettan, du som varit förkylt och allt. Strålande...

Kram på dig ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Piedra

Piedra

11 maj 2016 22:15

Egentligen borde man kanske inte kalla dem småkryp för en del är ganska stora och otäcka. Ogillar spindlar, skalbaggar och larver.
Kram <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

11 maj 2016 22:49

Det var jättesvårt. Jag är envis, vill verkligen hitta allt. Men dom vill inte alltid låta sej fångas. Tycker alla tar så jättefina bilder👍👍😀

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Biggeros

Biggeros

12 maj 2016 13:59

Det är svårt att fånga dessa små rackare på bild. Speciellt de som har vingar. Jag tycker nog att du lyckades fånga det mesta:)) Ha en trevlig dag

http://Biggeros.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards