Direktlänk till inlägg 8 juni 2016

Färden fortsätter.

Av wiolettan - 8 juni 2016 15:38



 Nästa anhalt på vår resa blev Borås.


   

Där hade jag heller inte varit förut. Tänk så många orter och städer det finns i vårt vackra land och så roligt det är att få upptäcka och titta lite närmare på en del. Gågata mitt i stan, jättetrevligt.


   

Vacker plantering.


   

En sked. Det finns många olika skupturer i Borås och vill man så kan man gå på kulturvandring med guide som kan allt om alla dessa konstverk som pryder olika platser i staden.


   

Borås rådhus.

   

De här sittplatserna var lite extra, tycker jag. Ovanliga.


   

Vi fortsatte sedan till Reftele Värdshus för övernattning.


   

Ett stort och trevligt rum fick vi.


 

Lobbyn.


 

Detta är en bild av kaklet i badrummet. Helt i min smak.


 

Dagen efter fortsatte färden på vår väg ner emot Skåne.  Vi kom till Sunnaryd och tog där Bolmenfärjan över till Bolmsö. Smålands största sjö med Smålands största ö.


Färjan är linfärja som är cirka 23 meter lång. Linfärja betyder att färjan drivs av en lina, vajer kanske det heter, som ligger i vattnet mellan de två färjeställena. Det finns inget roder som kan ändra färjans riktning eller så.


 

Vi hade tur. Färjeleden var stängd från den 23 maj, vi kom dit den 22 maj. Snacka om flyt. Både på ena och andra sättet.


 

Här ser ni att vi verkligen var med.


 


Så åkte vi vidare till Ljungby, Markaryd och till Lund, för att bland annat besöka Lunds domkyrka. Vi "samlar" på domkyrkor och domkyrkan i Lund hade vi inte sett. Fick inte se den denna gången heller. Men det är en annan historia.


Vidare via Staffanstorp, Svedala till kustvägen mot Smygehuk och Ystad.






 
 
Ditte

Ditte

8 juni 2016 23:01

Verkligen väldigt roligt att följa med. Jag uppskattar både text och bilder och lär mig nya saker.
Oh,så länge sedan jag var i Borås! Och nu fick jag komma dit igen.
Denna linfärja kände jag inte alls till och inte till Bolmsö heller. Men nu gör jag det...Tackar! Man lär så länge man lever.
Reftele Värdshus är antecknad för det kan ju tänkas att jag kommer att passera här.
Hoppas få läsa och se mer av Skåne och resten av resan.
Kram!

http://akker.blogg.se

 
Att bara vara jag

Att bara vara jag

9 juni 2016 07:25

Borås ser ut att vara en trevlig stad =) Stor Kram

http://margot64.blogspot.se

 
znogge

znogge

9 juni 2016 13:38

Det finns verkligen många otroligt trevliga städer och orter i Sverige och jag har långtifrån sätt alla. Men det är kul att beta av några i taget!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Annika

Annika

9 juni 2016 19:35

Vilken härlig resa ni gjort. Dessutom så fint ni bodde. Visst finns det mycket vackert i vårt avlånga land som man inte har hunnit upptäcka. Kramelikram och ha det gott.

http://www.badtant.bloggo.nu

 
Geddfish

Geddfish

9 juni 2016 20:33

Tack för reseberättelserna. Jag har nu läst ikapp. För jag har liksom själv varit på resande fot.
En hel del kände jag igen. Ja, Lidköping och Läckö slott med omgivningar, förstår du ju. Det är riktigt vackert därute.
Och Bolmsö, där har jag och Sigge varit med vår husvagn.
Borås är lite hemmagata.
Reftele, där har min man med familj bott. Hans far jobbade vid järnvägen och de flyttade runt lite.
Varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

10 juni 2016 00:09

I Borås har jag varit men otroligt länge sedan. I Lund bodde vi varje helg i tre månaders tid. Våran förste dotter var där, på sjukhuset. Tyvärr gick det ej vägen. Men har tre friska barn. Så trevlig resa, kraaam

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

10 juni 2016 16:05


Tack för turen, så mycket du har fått sett, fina bilder.
Kram på dig ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

11 juni 2016 20:26

Vad trevligt att få följa på denna Nils Holgersson resa genom vårt vackra land. Fin bild på kaklet. Tur ni hade med den speciella färjan. Hoppas du inte blev dålig i Lund. Ni får ta domkyrkan nästa gång. Borås har en speciell plats i mitt hjärta. Det var ju faktiskt där som jag såg min fru för första gången. Intressant när du skriver om själva ruttvägen. Jag hoppas det var fint väder när ni åkte kustvägen in mot Ystad från Abbekås och Mossbystrand och kunde njuta av havsutsikten. Vad långt ni åkte från Reftele ... undra var ni sov nästa natt.
Kram nyfikna Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Primrose

Primrose

14 juni 2016 09:27

Många vackra städer har vi men ofta passerar man dom bara, har åkt förbi Borås men aldrig stannat där, fint är det.
Platsen kring Rödhuset o rådhuset var ju så fint,-)
Fina ställen har ni övernattat på ,-)
Kaklet var fint ,-)
Nu får jag nog skylla på skolan eller är det min bristande allmänbildning men jag visste inte om att den lilla ön Bolmsö ens fanns!
Så kul att ni hann precis komma dit! ,-)
Ha det fortsatt jättefint. KRAM Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards