Direktlänk till inlägg 30 juni 2016

100 år!

Av wiolettan - 30 juni 2016 16:15



Då vi var i Ångermanland på vår semester hade vi förmånen att få fira två speciella födelsedagar.


   

Min äldsta bror som fyllde 89 år. Det är ju speciellt på många sätt. Tänk att  bli 89 år och vara pigg och frisk. Han äter inga mediciner, har aldrig lagat något hål på nå´n tand, har inga hål. Han är helt klar i huvudet och har bättre minne än mig, vilket inte i och för sig säger så mycket, men bra minne har han.


Det enda problemet som jag vet av är att han har lite svårt för att gå. Men, han använder varken käpp eller rullator.


Han kallar sig själv för sengångaren. För, som han säger: ”förstår inte att alla går om mig nu för tiden, när jag skall till affären och handla, jag måste ju vara en riktig sengångare. Förut var det jag som gick om alla, nu är det inte så längre”.


Så fick vi vara med på ett 100-års kalas också. Min pappas halvbror fyllde nämligen 100 år. Fick telegram från kungen, vilket han tyckte var mycket trevligt.


   

Han fick också 100 st röda rosor. Häftigt. Jag har aldrig sett så många rosor i en och samma bukett någon gång.


Det var roligt att träffa och prata med pappas bror. Han har också ett  bra minne och kunde berätta om förr i tiden.


 

Bland annat om en docka som han fick vid 4-års ålder. Alltså, denna docka är 96 år. Den har lite skavanker men är otroligt väl bevarad.


 

Några ord ifrån min optimistlåda. Det gäller att leva livet med öppna ögon och ta till vara på även de små vardagliga ögonblicken, i positiv anda.







 
 
Znogge

Znogge

30 juni 2016 17:06

Vilka fantastiska jubilarer väl värda att firas! Tänk att få åldras så :D

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

30 juni 2016 17:32


Vilka fantastiska födelsedags"barn" :D) Så roligt att läsa. Dockan ser ut som ny, helt fantastiskt....

Kram på dig ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

30 juni 2016 20:06

Hoppas din bror kommer att vara lika pigg flera år till.
Då hade ni mycket att fira där uppe.
Hundra år. Få telegram av självaste kungen. Jag tycker allt att kungen kunde skicka ett vykort till mig i sommar.
Kram, Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

30 juni 2016 21:12

Hela 100 år! Och 100 röda rosor och telegram från kungen. Fantastiskt!
Jag har inte känt någon som blivit mer än 94 år. Inte ännu.
Och stort grattis till din bror som fyllde hela 89 år. Roligt att han är så pigg och att ni kunde fira honom. Att ha med sig minnet och hälsan i stort är ju väldigt värdefullt.
Förstår att ni haft en fin resa och har med många trevliga upplevelser tillbaka igen.
Stor kram och många tankar till dig.

http://akker.blogg.se

 
Anneli

Anneli

1 juli 2016 17:24

Grattis kära bror, hoppas att du fick en fin födelsedag. Så vackra rosor o så många..

Nu är mina små skatter hos mig så jag ska återgå till dom. Hoppas att du mår bra. Trevlig helg, var rädd om dig kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Kicki

Kicki

2 juli 2016 10:03

Helt fantastiskt, blev rörd, inte många som får fira med stil i den respektfullt åldern. Så det måste varit underbart. Ha det bra på alla vis. Kraaam

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Anita

Anita

2 juli 2016 10:08

Hej! Längesedan jag var här. Blev så trött på min hemsida att jag tog bort hela och skaffade en ny. Ska skriva in alla mina verser där och det finns en blogg också. Har inte mycket där ännu för har precis börjat med den. Det var inga dåliga kalas du var på. Det var en fin bukett med 100 rosor i. Och hans docka kan jag knappt låta bli att titta på. Den är så fin.Jag samlar ju själv på dockor och den äldsta jag ha är från 1964. Som du förstår blev jag ganska imponerad av dockan.Så vacker så. Ha det bra. kram/Anita

http://mollaren.webber.se

 
TantGlad

TantGlad

2 juli 2016 13:28

Helt fantastiskt att uppnå en sån ålder. Tänk så härligt att inte ha några krämpor eller äta mediciner. Beundransvärt säger jag.
100 rosor i en å samma bukett har jag alldrig sett....Men nu har jag det tack vare en fin bild du har tagit. Jag njuter av de röda rosorna.

Ha det så gott, och tack för vinken hos mig i Sundsvall. Kände du att jag vinkade tillbaka *ler*.

En stor kram till dig

http://tantglad.bloggo.nu

 
Piedra

Piedra

2 juli 2016 15:17

Oj, vilka fantastiska födelsedagsbarn! Tänka sig, 89 år och så pigg! Och 100 se'n... Så fantastiskt med alla rosor på en och samma gång!
Varm kram <3

http://enplatsilivet.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

2 juli 2016 16:50

Så fantastiskt att dockan ännu finns kvar och är i så gott skick. Den kan 100-åringen inte ha lekt mycket med.
Ha en skön helg!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Anneli

Anneli

3 juli 2016 15:48

Hej min kära vän. Hoppas ni har en bra helg med härlig väder.
Helgen har gått smärtfritt. Hade barnen fredag - lördag, vi hade så roligt. När dom hade åkt hem så fick jag vila lite, det tar på krafterna =)
Var rädd om dig, kramar ♥

http://mittnyaliv66.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

4 juli 2016 01:00

Så otroligt vacker er stuga i Ångermanland är där vid skogens kant, mins bilder inifrån som du visade förut.

Fantastiskt att få fylla 100!& även till din bror!! *hjärta*
Jag Grattade en dam för någon vecka sedan som åxå fyllde 100!! aldrig varit sjuk, ingen hemtjänst, skakar sängkläderna var dag, duschar var dag, städar, handlar & lagar mat själv & helt klar i huvudet!! owaw får man säja då :))

Önskar er en fin måndag!! *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

 
Primrose

Primrose

7 juli 2016 20:28

Grattis till din bror, så härligt att få vara så frisk, klar i huvudet, och inte ett hål i tänderna, värt ett Grattis till allt det oxå!
Söt docka ,-)
Grattis till 100 år, Det måste vara kul att få uppleva sin hundra årsdag!
Kul med telegram från Kungen ,-)
Buketten är sagolik vacker, har aldrig själv sett så många rosor i en bukett ,-))
Ha det fint KRAM Primrose ,-)
Härligt från din optimist låda ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards