Alla inlägg den 13 augusti 2016

Av wiolettan - 13 augusti 2016 09:29


Ring så spelar vi. Melodikrysset. Helledig. Inget flimmer. Vandrade ut dryga timmen i morse och höften höll. Plus att det är lördag. Kan det bli så mycket bättre? Det är vad jag kallar en bra och lycklig dag.


Bra dag, lycklig dag. Ordet bra använder vi titt som tätt, men ordet lyckan, mera sällan. Lyckan är liksom djupare, säger lite mer om det som är bra.


Det finns ingen plikt som är så underskattad som plikten att vara lycklig.


Lyckan är som hönan, den lägger det andra ägget där det första redan ligger.


Lyckans hemlighet är att vara i samklang med tillvaron. att alltid vara lugn, alltid klar, alltid följsam, "att gå upp i universum utan att vara mer medveten om det än en idiot", att låta varje livets väg skölja oss ett stycke längre upp på stranden. Det här senaste har Palinurus sagt.


Lycka kan också vara att återse en gammal sak som har varit borta i många, många år.


 

Denna kaffeservis fick jag då jag var, ja kanske 10-12 år. Har inte sett den sedan tonåren. Nu hade mina tre yngre syskon gått igenom en mängd saker uppe på "salsvinn", i vårt föräldrahem och hittat detta. Det är alla gånger mer än 60 år gammalt. En liten dockservis. Jag har satt en tändsticksask i normal storlek framför så att ni kan se så små kopparna är.


"Salsvinn", det kanske ni inte vet vad det betyder. Det är en hopslagning av två ord. Sal och vind, på rikssvenska. Alltså ett utrymme ovanför salen på nedre våningen, uppå vinden. Där samlades en mängd "braatthakvarsaker" och sån´t som skulle sparas.


 

Den här såg jag på en loppis som jag besökte då jag var i Ångermanland i juli.



 


Vill avsluta detta inlägg  med att önska er mina bloggläsare en bra och lycklig dag.







Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards