Direktlänk till inlägg 13 augusti 2016

Lycka.

Av wiolettan - 13 augusti 2016 09:29


Ring så spelar vi. Melodikrysset. Helledig. Inget flimmer. Vandrade ut dryga timmen i morse och höften höll. Plus att det är lördag. Kan det bli så mycket bättre? Det är vad jag kallar en bra och lycklig dag.


Bra dag, lycklig dag. Ordet bra använder vi titt som tätt, men ordet lyckan, mera sällan. Lyckan är liksom djupare, säger lite mer om det som är bra.


Det finns ingen plikt som är så underskattad som plikten att vara lycklig.


Lyckan är som hönan, den lägger det andra ägget där det första redan ligger.


Lyckans hemlighet är att vara i samklang med tillvaron. att alltid vara lugn, alltid klar, alltid följsam, "att gå upp i universum utan att vara mer medveten om det än en idiot", att låta varje livets väg skölja oss ett stycke längre upp på stranden. Det här senaste har Palinurus sagt.


Lycka kan också vara att återse en gammal sak som har varit borta i många, många år.


 

Denna kaffeservis fick jag då jag var, ja kanske 10-12 år. Har inte sett den sedan tonåren. Nu hade mina tre yngre syskon gått igenom en mängd saker uppe på "salsvinn", i vårt föräldrahem och hittat detta. Det är alla gånger mer än 60 år gammalt. En liten dockservis. Jag har satt en tändsticksask i normal storlek framför så att ni kan se så små kopparna är.


"Salsvinn", det kanske ni inte vet vad det betyder. Det är en hopslagning av två ord. Sal och vind, på rikssvenska. Alltså ett utrymme ovanför salen på nedre våningen, uppå vinden. Där samlades en mängd "braatthakvarsaker" och sån´t som skulle sparas.


 

Den här såg jag på en loppis som jag besökte då jag var i Ångermanland i juli.



 


Vill avsluta detta inlägg  med att önska er mina bloggläsare en bra och lycklig dag.







 
 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

13 augusti 2016 11:47


Tänk så minnen av en service kan sätta sig i minnet, så kul att se igen efter lång tid. :-)

Lycka för mig är förnöjsamhet!

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

13 augusti 2016 12:11

Så roligt att servisen kom fram igen och vilket fint minne!

Kram och ha en härlig lördag!

http://znogge.wordpress.com

 
Geddfishe

Geddfishe

13 augusti 2016 17:03

Lycka för mig, i den situation jag är nu, det är att känna att jag är i Mitt Sanna Jag. En stund, där allt känns perfekt och att allt jag behöver kommer till mig.
Kram och ha en fortsatt go lördag ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Ditte

Ditte

14 augusti 2016 00:42

Tack för ett tänkvärt inlägg! Jag tycker också det är skillnad på att ha det bra och att vara lycklig. Och de stunder eller det som gör mg lycklig är jag medveten om i en speciell stund.
Lycka är så mycket och svårt att definiera för, men jag tycker du sate ord på en del av de tankar jag har.
Tyckte din sista skylt/bild var extra tänkvärd.
Stor kram och trevlig söndag.

Vad roligt att du fick tillbaka din servis ochatt den vilat sig i så många år.

http://akker.blogg.se

 
TantGlad

TantGlad

15 augusti 2016 06:43

Lycka kan vara en kännsla man känner för stunden...ögonblick ett rus som fladdrar iväg och försvinner i intet. Bara borta....Men en himmelsk skön känsla.

Lycka kan vara en nåt man känner djupt i jaget eller lycka kan vara nåt man klarar av, och som nån länge kämpat för

Lycka kan vara då man upptäcker att uppskatta och nöja sig över vad man har i livet. Det är då de braiga sakerna kommer till en. När man lär sig uppskatta kommer lyckan.

Intressant detta. Tack för ett fint tänkvärt inlägg fina du.

Kramkram.

http://tantglad.bloggo.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards