Alla inlägg den 17 augusti 2016

Av wiolettan - 17 augusti 2016 16:49



Ibland blir det så här. Inte så mycket till skrivande här på bloggen, varken hos mig själv eller att jag skriver hos andra. Men, tyvärr, inget jag kan råda över. Orken måste finnas.


På tal om orken. Såg i förra veckan att det var en ny tävling på gång hos Bosse Lidén. Tänkte att den har jag många dagar att klara av på. Var lite upptagen och var hos goda vänner och så. Tävlingen går ut på att fotografera titeln "makare" som är inristade i gravstenar.


På vår morgonrunda i lördags gick vi till kyrkogården i Duvbo, Sundbyberg, men inte mycket till napp. Det fanns mästare hur mycket som helst men ”makare”, visade sig vara svårare. Vi hittade många titlar som vi sällan hör talas om, mycket intressant. Men för att det ska kunna stå på gravstenar så verkar det vara som om det måste vara ett ”fint” yrke. Förr i tiden, man var något då, annars skrevs inte yrket på stenen. Tänk bara på så lite kvinnoyrken det finns på gravstenarna.


Borde snart vara en tävling i att hitta kvinnors yrken, i jämlikhetens namn.  Undrar hur det skulle gå? Inte många där heller. Eller pastor, kyrkoherde, kristna benämningar som ett exempel.. Ja, det finns många nya uppslag och idéer. För det känns lugnt, fint och stämningsfullt att vandra på kyrkogårdar. Många tankar kommer om hur folk har haft det och levt.


På söndag morgonen, tidigt, var det dags att åka till Norra Begravningsplatsen, där hittade vi något som kan platsa i tävlingen, men inte mycket. Tyvärr så hade vi inte mer tid och ork, i veckan som gick.


 

Urmakare. Klockren träff, lite vitsigt uttryckt.


 

Skomakaremästaren, är ju också en "makare".


 

Ibland kommer makarna i par. Borde ge dubbel poäng.



Men som sagt, det var en svår lek denna gång. Vill visa ett par lite annorlunda gravstenar som vi såg.


 

August Strindbergs grav var lite speciell. Från latinet översatt. "Var hälsat, O Kors, mitt enda hopp". Jag kan inte latin, men min mysing översatte.





 

En annan speciell gravsten.



Bland alla yrken vi såg under promenaderna tillhörde "teaterportier" och "slottskaligraf", de mest ovanliga, tror jag.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards