Alla inlägg den 29 augusti 2016

Av wiolettan - 29 augusti 2016 15:57


Idag har vi haft regn.


Inte alls så dåligt väder. Jo, jag vet att många tycker det, men om det regnar utan att samtidigt blåsa så mycket så kan det vara skönt och uppfriskande. Föredrar det framför 25-30 plusgrader och strålande solsken.


 

Nyckelpigan kom och hälsade på hos oss, kanske var det för "dåligt" väder ute. Bilden blev lite suddig för nyckelpigan kilade iväg så snabbt. Jag tycker om nyckelpigan, den är ju egentligen en skalbagge och en skalbagge förknippar jag inte med någon mysig insekt, men nyckelpigan däremot. Tror att jag har läst någonstans att den för lycka med sig.


Enligt gamla sägner så skulle man komma in genom himlens portar om man lät en nyckelpiga som var infångad, flyga sin väg. Enligt katolsk tro kunde jungfru Maria låsa upp himlens portar. Maria är förknippad med de sju dygderna och antalet prickar på nyckelpigan är ju sju. Finns andra också som har färre prickar. Men man tänkte då, förr, att jungfru Maria kunde sända upp sin hjälpreda, nyckelpigan, upp i skyn för att öppna himmelriket.


 

En annan liten lustig varelse är trollsländan, eller heter den dagslända? Tror det finns både ock, men vad denna då är?. Ska googla på det. En dagslända, är kortlivad, den lever ju bara tills den har hunnit para sig.


Jag är lite stolt över att jag kunde fånga den på en bild, i somras då jag var i Ångermanland. De är så snabba de små liven och flyger fram och tillbaka vill nästan aldrig sitta still. De har så bråttom ska ju hinna med en del under sin korta levnad. Men här satte den sig på balkongplankan. Himlen, i bakgrunden är så blå.


Måste säga att jag har delade känslor just för dessa flygfän. Då jag var liten så blev jag varnad för trollsländorna, för att de ville så gärna flyga in i öronen på oss människor. Nere vid ån, hemma hos oss, flög det många sländor över vattenytan fram och tillbaka och jag ville bara hålla för öronen för att de inte skulle flyga in i något öra och jag inte skulle kunna få ut dom igen.


De har inte så mycket till framtid, dagsländorna.


Vi får försöka ta till vara vår tid, som vi har fått. Hur var det nu Abraham Lincoln sa? Jo!


Det bästa med framtiden är att den kommer med en dag i sänder.






Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards