Alla inlägg den 4 september 2016

Av wiolettan - 4 september 2016 08:35



I morse tog vi en kort promenad och då kände jag för första gången, i luften, att nu kan hösten snart komma. Samtidigt såg jag på väderleksrapporten häromdagen, att denna vecka ska bli varm och sommarlik. Så vi får se.



 

För mig har det inte varit många dagar i böljan den blå, men en badbild från ett museum som vi besökte i somras, kan jag visa. Ni ser väl mig? Annars är det jag som håller i parasollet. Som ni vet är jag rödhårig och vi måste kanske mer än andra skydda oss från solens strålar. Jag har läst att det beror på att vi har tunnare hud än andra. Vet inte om det är sant.


Men sant däremot är, enligt statistiken, att det är extremt ovanligt, färre än 1%,  att en rödhårig person har blåa ögon, de brukar vara bruna. Jag för min del har grågröna ögon, enligt min mysing och de blir svarta då jag blir arg.

Det finns en  myt som säger att vi är mer temperamentsfulla. Men det har jag inte läst i någon statistik, möjligt att det stämmer. "Rödhåriga är häftiga" tycker i alla fall mysingen. Han ville köpa en t-tröja med den texten en gång, men jag ville inte bära den.


Enligt studier känner rödhåriga bättre av temperaturskillnader, mer känsliga för kall och varm smärta. Smärtstillande tabletter tar inte lika bra på rödhåriga.


Sedan en sak som jag hoppas att alla läkare som bedövar folk vet. Vi rödhåriga behöver 20% mer bedövning vid operationer.


Kanske var det därför som den läkare som bedövade mig vid min pacemaker operation fick ge mig den ena sprutan efter den andra.


"Känns det fortfarande"?  frågade han till slut uppgivet. Sedan under operationen sa sköterskan:

"Det rinner tårar från hennes ögon" och så fick jag en spruta till.


En teori däremot som jag tror på är att rödhåriga får fler getingstick än de med andra hårfärger.


Nåt som däremot verkar otroligt är, att om du tittar in i ögonen hos en som är rödhårig, längre än 10 sekunder, är risken stor att du blir förälskad. Jag sa det till mysingen som höll med till 100%.


Vet inte om allt som skrivs och kollas om rödhåriga är sant, eller påhittat, men det som jag vet är att vi är inte så väldigt många till antalet, procentuellt sett.


Trevlig dag önskar jag er alla. Rödhåriga eller ej.



Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards