Alla inlägg den 7 september 2016

Av wiolettan - 7 september 2016 19:57


Bosse Lidén har utlyst en ny tävling, eller snarare en minnesresa och jag har fullt sjå med mig själv och annat runt om.  Men jag tänkte som så. Att, orkar Bosse trots det han har att dras med, vilket inte är lätt,  ordna så att vi som vill här i Blogglandia får tävla och leka så ska väl jag inte vara så ”mesig” att jag inte kan ställa upp. Det ångrar jag inte, det var nyttigt och roligt.


September, begynnelsebokstäverna i det ordet ska vi försöka att ”gestalta” något som just månaden september betyder för oss, eller har betytt.


Framför allt så betyder det att snart är hösten här och näst efter vintern är det min bästa årstid.



   

Semester, nu i september, närmare bestämt om ett par dagar åker vi upp till vår lilla stuga i Ångermanland och gör den klar för vintern, den får så att säga semester.



   

 Eftermiddagarna på vår balkong, luften fortfarande varm, och vi kan  sitta och njuta av septembersolen, ibland lite svalare, men så lugnt och skönt. Ta en fika och lösa korsord, eller umgås med vänner.



   

Pensionär. Tänk då mysingen kom hem den sista dagen på sin skola, nu kunde vi båda njuta av pensionärslivet. September månad, hans skola började utan att han var där,  han var hemma hos mig och vi kunde börja vårt ”gemensamma” liv. Hade då, 2007, nyligen flyttat ihop. Det var verkligen något att fira.


   

Trubaduren i kolarkojan som sjöng så fint och smäktande, Dan Anderssons visor, glömmer jag inte. Mysingen och jag hade glädjen att i september i fjol vara med om en bussresa till Skattlösaberg. Vi älskar sång och musik, det ger glädje i hjärtat.


   

Energi, ny, det kan behövas i september för att ladda inför hösten och vintern. Var till min hjärtläkare idag och frågade honom om det var OK att jag ansträngde mig och tog i lite. Han sa att så länge jag inte hade hjärtsvikt så var det bara positivt att röra på sig, men att ta det i den takt som man orkar. Så nu ska motionscykeln få jobba, den har stått overksam länge nog.



   

 Molnen i september kan var helt underbara. Jag älskar moln, att stå och titta uppåt och se hur de formas och ändrar både form och färg. Tidiga mornar eller på kvällen få se olika färger på himlapällen är vackert och rofyllt. Den här bilden är tagen vid Råstasjön i Solna.


   

Bär, naturens gåva till oss. Förra året denna tid åkte vi till Ångermanland och fick förmånen att både plocka lingon och blåbär. Visserligen är hjortron mitt älsklingsbär men bär över huvudtaget är så gott, både som de är och att göra sylt, gele eller saft av. Äta som dom är, jättegott. För att inte tala om blåbärskaka, så gott.



   

Evergreens,  att lyssna och njuta av låtar som var moderna på ”vår tid”, är en del av sätten för att få min mysing att glömma att hösten är framför, höst som han förknippar med mörker, kyla och korta dagar. Redan i september början han oroas lite över det som komma skall.

Den här skivan har vi speciella minnen ifrån. Den som framförde sången på 1940-talet, det årtiondet då vi föddes, Dame Vera Lynn uppträder fortfarande, 99 år gammal. Det ger mysingen hopp för framtiden.



   


Resfeber förknippar jag med september för att det var den månaden för ett antal år sedan, närmare bestämt 2001 som min förra man och jag skulle resa till Rio i Brasilien och jag var så nervös att inte komma ihåg allt så jag glömde min handväska med pengar, pass och biljetter på rullbandet vid kontrollen på flygplatsen. Ni vet då man ska lägga handbagaget på ett band och gå igenom kontrollen. Jag tog min mans saker, ytterkläder o.s.v och mina, men glömde handväskan. Tog tag i rullstolen som min man satt i och körde vidare. Kände en oro, stannade och kollade att jag hade med mig allt och såg till min förskräckelse att handväskan saknades. Sprang tillbaka och ingen hade tagit min handväska. Utan den hade det inte blivit någon resa. Jag tror att någon gjorde den osynlig för oärliga människor och att en vakande ängel ville att vi skulle till Brasilien och Rio.

Bilden tog jag uppe ifrån Corcovado, där den 38 meter höga Kristus statyn står. Den syns över hela Rio de Janerio.










Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards