Alla inlägg den 22 september 2016

Av wiolettan - 22 september 2016 15:21


Ny lek, eller kanske jag ska kalla det tävling.


Bosses tävling denna gång är speciell på många sätt. Medmänsklighet och empati är ledorden. Det finns så många av våra medvandrare på vår jord som har det svårare än andra och nu ville Bosse uppmärksamma detta denna gång, i den tjugosjunde uppgiften. Vi fick verkligen ha våra ögon och sinnen öppna, det gick inte att gå i sin ”egen lilla värld”.


Jag klarade inte allt men ska försöka redogöra för det som jag har lyckats med, på mitt sätt.


Det gällde att ta ett foto på någon som gick med hjälp av en hederlig gammal käpp, som Bosse uttryckte det.


Då mysingen och jag var på hemväg ifrån affären idag på förmiddagen, kom vi förbi ett ställe där det stod en folksamling, det var avspärrat och en person kom fram till oss och sa att vi fick inte gå där för de höll på med en filminspelning.


   

Jag tog upp kameran som jag dessa dagar alltid har haft i beredskap, tog en bild. För ni ser väl vad det är. En man som går med käpp, en gammaldags käpp. Personen är Rolf Lassgård, han som spelade Ove, som vi har haft som fotouppgift en gång av Bosse. Det tänkte jag på då jag såg att det var Lassgård. Han har ju nämligen också spelat in Wallander film. Denna filminspelning gällde tydligen Lars GW Perssons trilogi.



 

En röd rullator. Damen som gick med denna ville inte vara med på bild, men önskade mig lycka till.


   

En rullator i en annan färg. Den här mannen är ovetande om vad som händer bakom hans rygg.


   

Vanlig rullstol, manuell. Såg denna dam då jag besökte vårdcentralen. Blev glad över att hon hade någon som körde hennes rullstol.


   

En elrullstol. Damen till vänster har en sådan. Dessa mötte vi i morse på vår promenad, de skulle visst ut på något. En scooter i bakgrunden som jämförelse.


   

Den här mannen kör en permobil.


   

En person som går med en krycka.


   

En man som tar sig fram med hjälp av en vit käpp.


Den nionde uppgiften gick jag bet på. Måste säga att jag inte någongång, någonsin, har sett en ”västhund”, och, förstår att jag inte skulle lyckas nu heller. Däremot har jag många gånger sett dom på TV. De gör ett fantastiskt arbete, beundrar dom mycket.


Här gällde det att fota tre saker som kommunen har gjort för att underlätta för personer med handikapp.

   

Vid sporthallen finns en lång, lång ramp, med vilplan, lätt för personer att ta sig in. Utanför parkering för handikappade. Dom får stå där tre timmar.


   

En busshållplats som har en knapp, till vänster på bilden, trycker man på den talar en röst om när nästa buss kommer och vilket nummer den har, kan vara till bra hjälp. Seende kan läsa ankomsttiderna på displayen.


   

Ett övergångsställe för synskadade, med extra tydliga ljudsignaler och ett vägmärke så att vi kan uppmärksamma att här går synskadade. De har en lokal i huset mittemot.

Minnesregel. 5 prickar B L I N D, 3 prickar D Ö V.


   

Något som saknas. Ja, det syns ju tydligt. Med dessa trappsteg och två dörrar som går utåt är det svårt för vissa att ta sig in. Varför inte ta upp en dörr på kortsidan och en ramp så kan alla få tillgång till restaurangen?







Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards