Direktlänk till inlägg 12 oktober 2016

Fönstertittare.

Av wiolettan - 12 oktober 2016 16:27


Så var det då dags för en ny uppgift, lek och tävlingsuppgift nr 29 hos Bosse Lidén, lekdoktorn.


Den var svår. Jag är ju van vid att det har varit uppsökande verksamhet vid tävlingarna men nu skulle fotoobjekten komma förbi mitt fönster och helst stanna till så att inte det blev bara sudd av hela bilden.


Det vi skulle försöka fotografera var, katt, fågel, rådjur, häst, ko, kanin/hare, älg, ekorre, räv, orm, varg, spindelnät, gul eller blå postbil, traktor, sopbil. Ni förstår ju själva, att jag som bor mitt i stan i Sundbyberg inte har någon stor chans. Men försöka duger tänkte jag, eller skam den som ger sig.


   

Katt. Helt plötsligt så kom den vandrande på gångstigen och skulle upp i skogen. Jag har inte sett en katt ifrån mitt fönster på flera år. Men häromdagen så kom den så snällt så.


   

Skata. Två stycken och de var nästan på samma ställe som katten men inte samtidigt, som tur var.


   

Ekorre, det brukar jag se ibland utanför mitt köksfönster, springer ner ifrån träden, men är otroligt snabba. Hittar väl något att äta som barnen i lekskolan har lämnat.


   

Spindelnät. Det syns dåligt på bilden, men det är ett spindelnät på vår balkong i hörnan emot vardagsrummet. Det syns små löv som har fastnat i nätet.


   

Blå postbil. Ja, det är en så´n men de kör ju inte in på vår återvändsgata här utanför, utan jag försökte ”pricka” in en som åkte förbi på stora gatan. Det var inte lätt och bilden blev hur dålig som helst, men trädet gjorde sitt till för att förstöra och skymma. Få höra vad domaren tycker, förstår om jag inte får den godkänd, så jag gråter inte för det.


   

Traktor, jo en sådan kom förbi idag och skulle sopa gatan här utanför. Jag kunde inte ta någon morgonpromenad så mysingen gick själv ner till affären och då han kom utanför vårt hus så såg han traktorn och ringde upp till mig och sa till. Samarbete, annars hade jag nog missat den.


   

Sopbil, den hann jag precis ta innan den försvann. Tack vare ljudet så hörde jag den.


Bilderna är lite si så där, men jag har fått zooma så mycket. Har tagit dom igenom fyra olika fönster och jagat i flera dagar.










 
 
Ingrid

Ingrid

12 oktober 2016 17:38

Och jag som bor mitt inne i ett bostadsområde där det är trafikfritt skulle inte ens kunna få foto på en postbil. Katt, fågel och spindelnät är väl i stort sett det jag kan se från mina fönster.
Lycka till med jakten!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

12 oktober 2016 17:40

Det var ju helt fantastiskt mycket som du fick med, applåderar...

Kram ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Kicki

Kicki

12 oktober 2016 18:38

Grattis grattis, kanonbra. Vilka hejare vi blivit på fönsterspioneri. Kramar

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

12 oktober 2016 19:34

Vänta lite. Var det inte du som hostade om att det inte fanns något utanför ditt fönster? :) Detta är ju bästa poängfixandet hitintills. Stort GRATTIS.
Kram Bosse

http://bosseliden.wordpress.com

 
Lisbeth

Lisbeth

12 oktober 2016 21:34

Riktigt bra har du lyckats, fina bilder! Grattis

http://https://lma7.wordpress.com

 
Eva

Eva

12 oktober 2016 21:50

Grattis! Jättebra jobbat :-) Inte det lättaste men spännande spaning. Önskar dig en fin fortsättning på veckan och varma lekkramar :-)

http://eva49.bloggo.nu

 
Znogge

Znogge

12 oktober 2016 22:01

Grattis till ett riktigt gott jobb! För mig gick det betydligt sämre på hemmaplan. I gruvan har det dock drällt av sopbilar, postbilar och traktorer men där är jag inte folkbokförd! Även om det ibland känns så ;-)

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Gunnel

Gunnel

13 oktober 2016 09:02

Otroligt så mycket du kunde se från ditt fönster. Hos mig var det ganska tyst och stilla. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
Trollet

Trollet

13 oktober 2016 11:44

Underbart bra jobbat!

http://lchftrollet.blogg.se

 
Tezz på S/Y Andromeda

Tezz på S/Y Andromeda

14 oktober 2016 07:58

God morgon! Här från mitt "fönster" ser man mest vatten, ha ha..och någon enstaka sjöfågel.
Just nu såg jag svk(sjövärnskåren) lägga ut från kajen..
Idag är det grått här, igen, men jag ska gå långt med hundarna så de får rasa av sig.
Kram

http://www.sailaway.bloggplatsen.se

 
Ditte

Ditte

15 oktober 2016 01:06

Så bra du lyckades! Jätteroligt!
Riktigt mycket som händer hos dig. Hos mig var det magertmed det mesta i den spanska sommarstugan, men så är det ibland. Roligt är det i alla fall att se om och vad som dyker upp.
Hemma i Stockholm hade sannolikheten att se fler saker varit större. Dock är jag tveksam till älg, varg och rådjur på stan.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards