Direktlänk till inlägg 9 november 2016

Kaos!

Av wiolettan - 9 november 2016 08:38


Milt uttryckt. Det är nästan helt igenproppat i trafiken i Stockholmstrakten. Massor med lastbilar står och kommer ingen vart och personbilar, ja många har hamnat i diket. De varnar på radion att "ge sjutton i att åka ut med bil om inte vinterdäcken är på". Så skarpt  brukar de inte uttrycka sig, men alla infarter är igenkorkade vad det verkar och då är det kritiskt.


Snön vräker ner och har gjort så en stor del av natten, mer eller mindre.



De som är glada är säkert barnen. Tänk, äntligen får de åka pulka och göra snögubbar. Männen i snöröjningen tjänar ju pengar men de verkar frustrerade över att, som en sa: "det är lika mycket snö framför som bakom plogen". Det verkar tröstlöst, helt enkelt. På bilparkeringen som jag kan se lite här utanför vårt fönster, står nästan alla bilar kvar, en verkar ha kört iväg.


Skönt att inte behöva ge sig iväg någonstans idag. Jo, mysingen ska iväg. Det är träning i vår lilla SPF kör. Jag kan ju inte följa med, men får träna hemma sedan om jag nu ska vara med i fortsättningen.



 

Vår almanacka i köket som jag tycker så mycket om. För november står det:
Tiden är den mest rättvist fördelade resursen.

Alla har tjugofyra timmar till sitt förfogande varje dygn. 



Nu hör jag på radion att nästan all busstrafik är inställd i många områden runt Stockholm. Det är nästan omöjligt för dom att komma fram. Innerstadsbussarna går, en del, nr 1-4, sägs det. Totalhaveri, säger radiorösten. Det går inte ens att gå på trottoarerna utan människorna går ut på gatorna, för att komma fram. Och, där slirar bilarna.


Var rädda om er., ni som måste ut.





 
 
Geddfish

Geddfish

9 november 2016 10:08

Vintern har tagit många på sängen.
Häromkring har ett par bussar slirat i diket. Det är inte olagligt att köra bilen med sommardäck, men mycket dumdristigt.
Här kör snöröjningen.
Ha det gott hemmavid och varm kram!

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Comsi comsa

Comsi comsa

9 november 2016 12:27

Har sällan sett så mycket snö, precis hela natten har det snöat och gör så fortfarande. Jisses.... Tur jag bara har tvättstugan idag...

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Preciosa

Preciosa

9 november 2016 12:56

Hej Wiolettan!
Ja jag känner mig insnöad och instängd. Grannarna ramlade var och en för sig i går. Klarade sig utan brott på nån led i alla fall. Törs inte gå ut. Nu vet jag varför jag bott i Spanien på vintern :-)Hade glömt det :-)
Tur att man kan internetbeställa på IC Maxi...
Kram P ♥

http://www.spanienblogg.se/preciosa

 
Anki

Anki

9 november 2016 13:19

Oj! Hörde på radion och såg på nätet att ni drabbats av stora snökanonen ... verkar inte alls kul!
Vi har knappt en cm på gräsmattan och det räcker för mig.
Var försiktig om du måste gå ut!
Kram

http://https://ankistankar.blogspot.se

 
Ingrid

Ingrid

9 november 2016 14:11

Hoppas att det lugnar ner sig till nästa veckan när jag kommer på besök.
Ha en fin fortsättning på veckan!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Znogge

Znogge

9 november 2016 19:38

Så skönt att du slipper ge dig ut i alla fall. Måste erkänna att jag är glad över att det inte är denna vecka som jag är i Stockholm. Förvisso fungerar ju tunnelbanan men nej, helt roligt hade det verkligen inte varit. Förstår inte varför folk ger sig ut om det inte är livsviktigt. Många har ju inte fått vinterskor på bilen än...

Kram och ha en bra kväll!

http://znogge.wordpress.com

 
Kicki

Kicki

9 november 2016 22:01

Usch så otäckt det är. Vi hade tur på resan till ullared. Bara sista timmen hem som var riktigt hal. Flera bilar i diket.
Din almanacka gillade jag👍💝

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Lena i Wales

Lena i Wales

9 november 2016 23:08

Ja, vilken kaos det verkar vara.
Skypeade med min svärdotter och barnbarn från Stockholm för några timmar sedan. Hon hade inte kommit iväg till jobbet och min son visste inte hur han skulle komma hem från jobbet, jobbar som producent och jobbar kvällen idag. Barnbarnet som är ett och ett halvt år gillade först snön,men vägrade ha vantar och blev ledsen när hon blev kall. Snart kopplar hon nog ihop vantar och värme,hoppas jag.
Ta det försiktigt kära du!

http://lenaiwales.wordpress.com

 
Ditte

Ditte

10 november 2016 01:08

Jag hörde just på den svenska radion att man i Norrland hade man vanlig vinter men i Stockholm var det "kaos". Undrar då vad det är i alla krigsdrabbade länder....
Mycket snö är det förvisso och visst blir det besvärligt. Men å andra sidan kommer vintern då och då och man kan tycka att bussar, långtradare och andra kunde ha bytt till rejäla däck.
Men det hjälper ju inte nu.
Hörde på radion att civilförsvaret ryckt ut i Nacka.
Skönt att du inte behöver ta dig ut och hoppas "Mysingen" tar det försiktigt i halkan.
Skickar lite varma kramar till dig.

http://akker.blogg.se

 
Tove Olberg

Tove Olberg

10 november 2016 08:41

Se där ja, säger norrlänningen och har har all medkänsla i världen :-) Delar din tanke; gott att inte behöva iväg ... Din kalender gillar jag och ordspråket om tiden noterar jag mig, så sant och en rättvis fördelning behöver vi ju.
Å kan du tänka dig nu får vi ännu mer snö här ...
Var rädda om er ni två.
Glad att jag fann dig i bloggvärlden :-)
Kram!

http://toveolberg.blogspot.se

 
Gunnel

Gunnel

10 november 2016 09:18

Jag såg på TV vilket kaos det är hos er. Här har vi bar ett tunt snötäcke, men det är väldigt halt på morgonen. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards