Direktlänk till inlägg 20 november 2016

Några vänliga ord.

Av wiolettan - 20 november 2016 09:31


Har ni tänkt på så glad vi blir om någon obekant, till exempel i en affär eller ute på gatan ler mot oss eller säger ett vänligt ord. För mig betyder det mycket och lyser upp och lättar upp hela dagen. Jag blir varm inombords och lite av det, kanske tunga som jag bär på, blir lättare att bära, eller kanske är det så att jag då glömmer bort det som inte är så lätt eller enkelt.


Det berättas om den ryske författaren Leo Tolstoj att han en gång passerade en tiggare på gatan.


Tolstoj ville gärna ge mannen något och kände efter i sina fickor. Men de var tomma, det fanns inte ens ett litet mynt att hjälpa tiggaren med.


"Jag beklagar, min broder", sa Tolstoj till mannen. "Jag har ingenting att ge dig".


Tiggaren lyste upp. "Du har gett mig mer än jag kunde önska, du kallade mig broder".


Det är något att tänka på. Alla vill vi bli sedda och respekterade. Och, det behövs inte mycket för att göra en medmänniska glad.


I morse kunde mysingen och jag gå ut och vandra, nästan som förr i tiden, en timme blev det cirka och det kändes bra, ja, inte i kroppen precis, men i hjärtat. Då såg vi att det snart börjar bli jul. Eller det kanske det har varit länge men som jag inte sett. De har julskyltat i en del affärer, några har adventsljusstakar i fönstren och många har satt upp ytterbelysning i form av slingor på sina balkonger.


För mig känns det lite tidigt. Eller är de inte för tidigt ute?



 

Det är ju bara november ännu, det kan jag ju se på denna november kaktus som gör allt för att lysa upp vår tillvaro.


 

Även denna blommar lite smått, med härligt vita blommor. Speciell.

Båda bilderna har jag tagit idag.




 
 
Comsi comsa

Comsi comsa

20 november 2016 11:06

Så skönt att du börjat få gå ordentligt igen, det gör gott i kroppen och gott överallt förresten.... :)
Snälla ord och vänliga leenden gör gott i själen.

Varm kram ♥

http://egopyret.blogspot.com

 
Primrose

Primrose

20 november 2016 11:24

Vackra blommor.
Visst skyltar dom för tidigt.
Så fin berättelse, att bli kallad broder, rörande ,-)
Visst blir man glad över ett leende ord, det betyder mycket mer än vad många tror, jag blir så glad och det lyser upp min dag också ,-)
Ha en skön Söndag och så himla kul att du kan vara ute och gå! ,-)
KRAM från mig Primrose ,-)

http://enrosafluga.blogspot.com

 
Znogge

Znogge

20 november 2016 11:55

Härligt att du kunde komma ut på en längre morgonrunda i dag. Lite tidigt är det kanske med advent är tidig i år. Senast på fredag kommer ljusstakarna upp här och det ser jag fram emot. Gör mycket med lite ljus i mörkret.

Att kalla någon "broder" är en stor gåva i sig.

Önskar dig en fin söndag!

Kram

http://znogge.wordpress.com

 
Tove Olberg

Tove Olberg

20 november 2016 12:02

Ljuvliga blommor! Ljuvligt innehåll!Ljuvligt att ni kunde gå så länge idag!
Stor kram och tack för att du finns syster i bloggvärlden :-)

http://toveolberg.blogspot.se

 
Susie på Stjärnarve...

Susie på Stjärnarve...

20 november 2016 12:52

Personligen gillar jag inte att starta "för tidigt" med julpyntet. Trots att jag bara älskar det!
Vi har visserligen satt upp tre belysningar ute, men dom får man inte ha tänt förrän tidigast lördagen innan 1:a advent. (Fast vi fuskade igår och tända två stycken, en på varje sida om växthuset, när vi satt där ute och tog en mugg glögg. *fniss*
Det där med ett vänligt ord eller ett leende mot eller från våra obekanta medmänniskor är viktigt tycker jag - och det är något som händer mycket oftare här än i Stockholm. Där såg folk bara undrande ut.....
KRAM - Susie

http://stjarnarve.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

20 november 2016 13:08

Så glad jag blev för titten hos mej. Det är så sant det du säger, lite vänlighet och respekt gör så mycket.
Tycker om dina blommor så vackra. Jag har faktiskt fixat upp mina adventsljusstakar i dag, en vecka tidigare än jag brukar. Gör inget, det är ju så fint. Ha en fin söndag, kraaaam

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
Anki

Anki

20 november 2016 14:09

Härligt att du orkar gå lite längre igen. Så sant som det är sagt ... för visst blir man glad när man möter ett vänligt ord eller leende :)
Underbara kaktusar - jag har en som inte bestämt sig för om den är en påsk- eller novemberkaktus den blommar nu, men inte lika mycket som i våras.
Ha det gott!
Kram

http://https://ankistankar.blogspot.se

 
Bosse Lidén

Bosse Lidén

20 november 2016 15:28

Vad glad jag blev över att läsa att du kunna gå ut en längre promenad igen.
Intressant ämne. Ett leende smittas. Snälla ord är som ekon.
Jättefina blommor.
Kram Bosse Mirakel

http://bosseliden.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

20 november 2016 17:26

Visst är det betydelsefullt både att få ge och att få ta emot ett vänligt ord. Så fin din kaktus är. Min röda blommar också just nu och något vit har jag inte. Så bra att du orkar gå ut på dina vanliga morgonpromenader igen.
Ha en skön söndagskväll!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

20 november 2016 23:38

Visst är ett leende, några vänliga ord eller en gest viktiga. Och det är alldeles gratis dessutom.
KÄnde igen det du berättade om Tolstoj och det ligger så mycket i det.
Jag blir glad och varm inombords när du berättar att du orkar gå ut och du ska se att krafterna kpmmer tillbaka , men det tar sin tid.
Vad gäller julskyltning så kan det väl nu vara ok för nästa söndag är det första avvent och jag tycker nog man kunde vänta med julskyltningar till dess.
Hos oss kommer inga adventsljusstakar fram förrän till nästa helg.
Dina blommor är så vackra och den vita väldigt speciell. Min novemberkaktus har mängder av knoppa som är på väg att slå ut så jag tror de hinner till nästa helg.
Stor kram och många tankar till dig.

http://akker.blogg.se

 
Maria at Inredningsvis

Maria at Inredningsvis

1 december 2016 00:07

Vilka vackra blommor :) jag kom ihåg mamma odlade alltid sånna


Idag har jag en mysig julklappsbutik på bloggen!

Ha en fin helg:)

LOVE Maria

http://inredningsvis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards