Direktlänk till inlägg 9 december 2016

Hej på er...

Av wiolettan - 9 december 2016 08:32


...mina trogna läsare och läsarinnor om ni är kvar. Har tyvärr inte skrivit något inlägg på cirka en vecka och det har sina rutiga och randiga orsaker. Ska inte gå in närmare på det här och nu men jag är glad att vara här igen.


Det är otroligt så mycket hälsan spelar roll, för att inte tala om brist på hälsa. Ock, det är otroligt så mycket en bra kontakt med en läkare eller vårdpersonal betyder. Eller dålig sådan, vad det kan ställa till med, kan faktiskt få oanade konsekvenser.



Idag tog vi en kort morgonpromenad och det kändes bra, eller någorlunda, det är ju inte som förr, i mina glansdagar. Varför heter det förresten ”glansdagar”? Egentligen tänker jag då på att dagarna glänser. Så härligt med glänsande dagar så här i juletid. Men det betyder ju mera en försvunnen tid då man var på topp, eller firman eller vad det nu gäller gick mycket bra. Vad mig personligen anbelangar har jag nog aldrig haft några riktiga glansdagar, i den mening som ordet verkligen betyder. Jag är och har alltid varit, en liten blyg, tillbakadragen person som inte gjort något större väsen av sig.


Nionde december, alltså denna fredag, Anna dagen. Min mamma hette Anna Linnéa och kallades för Linnéa. 9/12, förr i tiden, var den dagen då julförberedelserna började på riktigt. Jultvätten skulle ordnas och även skulle man stöpa julljusen. vilket jag kommer ihåg att vi gjorde då jag var barn. Det var ett väldigt doppande i stearinet.


Lutfisken skulle blötläggas i lut och det tar cirka 2 veckor innan den är så att säga färdig, lagom till jul. Fisken, den torkade, lägges först i kallt vatten som byts en gång om dagen, i cirka 6 dygn och därefter lägges den i vatten med lut som även det byts en gång om dagen. Jag kommer ihåg att det var min pappas uppgift att byta vatten på fisken och jag ville gärna följa med ut till ladugården där hinken stod och se på. Jag var så nyfiken och undrade mycket över hur den stela, otympliga fisken långan, skulle kunna bli vit, mjuk och ätbar. Ett riktigt trolleri i mina barnaögon.


 

Höstlöven har bildat ett hjärta, lite skamfilat, men ändå, konturerna av ett hjärta.












 
 
Geddfish

Geddfish

9 december 2016 09:30

Vad fint beskrivet hur livet är!
Glansdagar, jag vet inte om jag har haft det heller, har också varit rätt så blyg.
Hälsan spelar stor roll och även hur sjukvården sköts.

Jag önskar dig och din mysing en riktig go fredag och helg.
Kram ♥

http://gerd-geddfish.blogspot.se

 
Comsi Comsa

Comsi Comsa

9 december 2016 09:45


Hälsan är oerhört viktig. Skönt att se att du är tillbaka. Dina minnen om planeringen inför jul var fina minnen. Stor kram på digår ❤

http://egopyret.blogspot.com

 
Gunnel

Gunnel

9 december 2016 10:23

Hälsan är det viktigaste för oss. Hoppas det vänt för dig nu. Jag minns att min farmor alltid la lutfisken i blöt på Anna-dagen, hennes namnsdag. Själv gillar jag inte lutfisk, men det var roligt att se hur farmor gjorde. Kram

http://sigrid-gunnelsblogg.blogspot.com

 
znogge

znogge

9 december 2016 10:58

Så roligt med ett inlägg från dig. Hälsan är verkligen så viktig för oss och har man inte den blir annat väldigt meningslöst. Hoppas att det har vänt för din del så att piggare och gladare dagar väntar framöver.

Lutfisk har vi aldrig haft i mitt hem men jag minns hur jag som liten stirrade på denna torkade fisk där den låg i disken. Kunde inte i min vildaste fantasi förstå att den skulle bli till något ätbart.

Här i Skåne läggs alltid fisken i blöt på Anna-dagen.

Kram och var rädd om dig <3

http://znogge.wordpress.com

 
Ingrid

Ingrid

9 december 2016 13:37

Aha, är det så det går till. Jag trodde att den torkade fisken redan legat i lut och sedan bara skulle vattnas ur. Tack för den informationen. Man lär verkligen så länge man lever!
Skönt att du mår lite bättre nu. Hälsan är verkligen viktig och den styr hela vårt liv.
Ha en skön tredje Advent!
Kram, Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Ditte

Ditte

9 december 2016 15:29

Jag har verkligen saknat dig men förstår och vet ju att hälsan påverkar mycket av livet och där vi är just nu.
Dina fina tankar om livet tar jag till mig och det är just så det är och man vet bara vad man har idag och inget om morgondagen.
Goda kontakter med Vårdcentral och läkare betyder mycket och att då känna sig trygg blir genast lättare.
Önskar dig nu det bästa.
Önskar dig en fin helg.
Stor kram!

http://akker.blogg.se

 
Anki

Anki

10 december 2016 07:38

Så skönt att se ett inlägg från dig ... och så bra att ni kan gå ut och promenera en stund i alla fall :)
Visst är hälsan viktig ... och att få riktig och bra vård också.
Minns också att farmor alltid la lutfisken i blöt på Anna- dagen. Det var spännande att se hur fisken ändrades från hård "planka" till matfisk.
Önskar dig en fin helg!
Kram

http://https://ankistankar.blogspot.se

 
Kicki

Kicki

10 december 2016 09:09

Hej fina du, tycker du verkar vara en människa man vill ha i sitt liv. Tack att jag får vara en bloggvän till dej.
Jag har också varit blyg men det har tagit sej med åren.
Lutfisk gjorde alltid mamma. Jag har aldrig gjort det. Hoppas du blir bättre och kan njuta av promenaderna. Själv älskar jag att komma ut i skog och mark
Kramar och en trevlig helg

http://kicki-olsson-58.bloggo.nu

 
gun

gun

11 december 2016 17:34

Visst är hälsan viktig och likaså bra vård!
Vad bra att du kunde komma ut på en promenad
man känner sig så mycket piggare med lite frisk luft.
Lutfisk har aldrig varit något för mig:)..
Kram gun

http://anthilias.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 december 2016 22:54

Ja du, tänk hur Julen var förr, längre tillbaks var den nog många gånger av fattigdom, mins min farmor berättade om en Jul, då hon var 7 år & fick en assiett i porslin, hur hon smekte den & höll den varsamt i famnen... de skulle vara nått idag de! :(

När jag var barn hade jag aldrig några krav, mins gemenskapen bäst av allt *hjärta* mormor & morfar, kusiner, glädje & förväntningar & Kalle Anka *hjärta*

Idag är det bara kommersiellt, stress, & det där innerliga som jag mins, finns inte längre, hur vi än försöker...

Skönt att du mår bra igen *hjärta* för viktigast i livet är hälsan *hjärta*

Varm kram *hjärta*

http://frallorna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av wiolettan - 3 juli 2023 21:19

  Nu har jag ”fått” min nya dator, men jag kan inte använda den än. Den förra datorn ville inte som jag ville längre. Denna är en nyare version.   Allt måste börjas om från början så det kanske dröjer innan ni får något livstecken i...

Av wiolettan - 22 juni 2023 16:43

  Nu har vi haft det mycket varmt i så många dagar och endast lite regn. I mitt tycke alldeles för varmt. Jag mår inte bra då det blir så här, eller mitt hjärta tycker inte om det. Börjar mer och mer förstå att det finns många äldre som inte klarar...

Av wiolettan - 13 juni 2023 08:41

  Vi har ju genom våra resor i Sverige besökt nästan samtliga domkyrkor. På den här Värmlands resan fick vi tillfälle att se Karlstads domkyrka så nu har vi bara Luleås kvar.   Båda tycker vi om att besöka kyrkor. Ibland är de stängda och iblan...

Av wiolettan - 9 juni 2023 08:33

  Vi har nu kommit tillbaka hem, ifrån vår tripp till Värmland, har varit hemma flera dagar och tagit igen oss. Det låter det. Måste vila efter det att vi varit på semester. Ja, jag säger då det.   Resan har gått bra, utan missöden och det är v...

Av wiolettan - 30 maj 2023 16:16

    Vi var för ett tag sedan ute och åkte med bilen. Lite för att komma ut och mycket för att se hur jag klarade av detta med att sitta i bilen ett bra tag. Vi vill ju så gärna bila upp till mitt föräldrahem i Ångermanland i sommar.       ...

Presentation


Välkomna till min blogg. En 81 årig tjej som försöker se det bästa hos mina medmänniskor. Försöker också vara optimist, hur livet än gestaltar sig.

Har gift mig två gånger. Min förra man avled 2004. Gifte mig 2010 med min nya man.

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards